Universal Music Sweden

Tove Lo släpper internationellt hyllade debutalbumet ”Queen Of The Clouds”

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 09:08 CEST

Polydor / Universal

Det är få artister som kan titulera sig innehavare av dubbelplatina innan deras debutalbum är släppt. Tove Lo är en av dem. Idag släpps hennes efterlängtade album ”Queen Of The Clouds”.

Tove Lo har under det senaste året varit med om mycket som få artister ens hinner med under en livslång karriär. Hon har uppträtt på ett flertal amerikanska shower (Conan O’Brien, Seth Myers,  Jimmy Kimmel), sålt dubbelplatina, nått #1 på Hype Machine, blivit utvald till ”Artist on the verge” av Clear Channel.

#16 på Billboard och Katy Perry turné

För cirka två veckor sedan gick Tove Lo in på #20 på amerikanska Billboard, världens viktigaste topplista. Veckan efter klättrade Tove Lo till #18och veckan därpå till #16. En stadigt uppgående trend för en av Sveriges kanske mest spännande artister ju nu utifrån ett internationellt perpektiv.
Tidigare i våras blev det också klart att Tove Lo åker med Katy Perry på hennes turné under den perioden den befinner sig i Australien och Nya Zeeland. Totalt kommer Tove att vara supporting act under elva datum till en av världens största popstjärnor.

Försäljning och utmärkelser

Tove Lo har haft en fantastisk framgång på streamingtjänster, i synnerhet Spotify, YouTube och iTunes. Hennes musik har spelats närmare 130 miljoner gånger via Spotify, visats närmare 80 miljoner gånger via YouTube och sålt nästan 2 miljoner singlar via iTunes. Detta har resulterat att Tove nått, guld- platina och dubbelplatina på marknader över hela världen. Hon har även, som ovan nämnt, nått #16 på amerikanska Billboard-listan.

Albumet "Queen Of The Clouds" är en 3-delad kärlekshistoria, med följande tracklist:

THE SEX: 1. My Gun 2. Like Em Young 3. Talking Body 4. Timebomb
THE LOVE: 5. Moments 6. The Way That I Am 7. Got Love 8. Not On Drugs.
THE PAIN: 9. Thousand Miles 10. Habits (Stay High) 11. This Time Around 12. Run On Love (QOTC Edit)

Sagt om  "Queen Of The Clouds":

”Det är bara fyra svenska artister genom tiderna toppat Billboards singellista. Mindre omnämt är att det är bara en enda, Ace of Base, som tippat Billboards albumlista. Jag sätter mina pengar på att den svenska artisten som har störst chans att nå dit igen heter Tove Lo” – Jan Gradvall, DI (5/5)

Tove Lo kvalar in i popmusikens Major League – Per Magnusson, Aftonbladet (4/5)

”Med "Queen of the clouds" kliver hon fram som ett jublande alternativ till topplistornas klichétyngda popdrottningar” – Anders Nunstedt, Expressen (4/5)

”Precis som Perry och Swift sjunger Tove Lo rakryggade relationstexter. Romantiska men också rakt på sak, drivna av obändig energi och stark självkänsla” – Johan Lindquist, GP (4/5)