Malmö Opera och Musikteater

TOVEY på CD

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 11:26 CEST

Hej Pressen

För snart ett år sedan (23-27 maj 2005) gjorde Malmö Operaorkester en inspelning av Sir Donald Toveys musik i Sveriges Radios Studio 7 i Malmö. Operaorkestern dirigerades av George Vass

CD-skivan är nu släppt!

Sir Donald TOVEY
1. The Bride of Dionysos: Prelude
2. Symphony in D, Op.32
TT 63:50
Utgiven på Toccata Classics, London 2006.
Katalog nr: TOCC0033
Sverigedistribution: Sterling

Preludiet till The Bride of Dionysos är en förstainspelning. The Bride of Dionysos var Toveys enda opera. Hans yngre släkting Peter Shore har producerat skivan. (se info Tovey och The Bride nedan)

För ytterligare information och recensionsskiva ring Peter Shore 0703-79 02 71.

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Press Manager
Malmö Opera och Musikteater AB
SE-200 10 Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmo.se
www.malmoopera.se

SIR DONALD FRANCIS TOVEY (1875-1940)
Tovey började studera piano och komposition som mycket ung, och slutligen för Hubert Parry. Han erhöll under sin livstid ett visst kändisskap och hans kompositioner framfördes i Berlin, Wien och London. Tovey skrev han en mängd musikartiklar till 1911 års upplaga av Encyclopedia Brittanica, framför allt om musik från 17- och 1800-talet. 1914 började han undervisa musik vid universitetet i Edinburgh och grundade Reid-orkestern. Inför denna orkesters konserter skrev han en serie programtexter vars innehåll slutligen publicerades i den bok han numera är mest känd för, Essay in Musical Analysis. Tovey adlades 1935.

THE BRIDE OF DIONYSUS
Det tog Tovey elva år (1907-1918) att komponera operan The Bride of Dionysus, libretto Robert Calverey Trevelyan. Operan sattes upp av Edinburgh Opera Company 1929 och igen 1932 och dirigerades båda gångerna av Tovey själv. Operan har inte framförts sedan dess. Ett framförande på festivalen i Glyndebourne hade visserligen diskuterats 1936 men scenen var för liten och operan för lång! 1939 diskuterades saken igen och man beslöt att sätta upp den 1940. Dock var andra världskriget på gång och dessutom dog Tovey detta år så projektet lades åt sidan. Våren 1992 spelade Stockholms Ungdomsorkester under ledning av Willie Sundling i repetitionssalen upp Preludiet för Peter Shore, en yngre släkting till Tovey. Det är Peter Shore som producerat cd-n som Malmö Operaorkester spelat in.

Handlingen är förstås baserad på den grekiska myten om när Dionysos på ön Naxos finner den av Thesues övergivna Ariadne och gifter sig med henne. Uppoffrande kärlek och svartsjuka mot en bakgrund av maktspel och gudarnas oemotståndliga vilja. Opera helt enkelt!