A-COM Communication Aktiebolag

Toyota erövrar Norden

Pressmeddelande   •  Aug 22, 2003 10:38 CEST

Att svenskarna helst skulle köpa en Volvo eller SAAB är inte oväntat. Men hur klarar sig våra flaggskepp i grannländerna? Färska siffror visar att norrmän, danskar och finländare helst av allt ser en Toyota i garaget och tyska bilmärken blir allt populärare i hela Norden.

Trackingföretaget Nordisk Media Analys har undersökt vilka bilar man helst skulle vilja köpa i de nordiska länderna under första halvåret 2003 och jämfört det med vilka bilmärken som var populärast 1998. Resultaten visar bland annat:

* Toyota: Undersökningens vinnare är Toyota som har förstaplatsen i Norge, Danmark och Finland samt tagit sig in på en fjärde plats i Sverige. Det enda bilmärken som ligger på alla länders topp-fem!

* Tyska bilmärken: BMW, Audi och Mercedes utmärker sig genom att ta större utrymme på de nordiska marknaderna jämfört med 1998.

* Volvo & Saab: De svenska bilmärkena är mindre populära i de övriga länderna än vad de är i Sverige. Volvo är tredjehandsvalet i Norge och Finland och inget av bilmärkena finns med på topp-fem-listan i Danmark.

Rangordningen av vilka bilmärken man helst skulle köpa 2003 - vecka 1-26:
(siffror inom parentes visar rankingen under 1998)

Sverige Norge Danmark

1.(1) Volvo 1.(2) Toyota 1.(3)
Toyota 1. (1) Toyota
2.(2) Saab 2.(1) VW 2.(5) Peugeot 2. (2)
VW
3.(4) Audi 3.(ny) Audi 3.(1) VW 3.
(3) Volvo
4.(ny) Toyota 4.(5) Volvo 4.(2) Opel
4. (ny) Mercedes
5.(ny) BMW 5. (ny) Mercedes 5.(4)
Ford 5. (5) Ford

* Sverige: Listan toppas av Volvo, SAAB och Audi vilka var med i toppen redan 1998. Nya bilmärken på fem-i-topplistan är Toyota och BMW

* Norge: Audi, Mercedes och Volvo har tagit sig uppåt på en marknad där Toyota och Volkswagen är de populäraste bilmärkena

* Danmark: Toyota har tagit ett stort steg från tredjeplatsen till att vara det bilmärke danskarna helst skulle välja. Även Peugeot har tagit ett stort steg framåt på rankingen. Istället är det Opel, Ford och Volkswagen som tvingas lämna plats.

* Finland: De finska preferenserna har inte ändrats mycket sedan 1998. Den enda förändringen är att Mercedes kliver framåt.

Metod: Listorna är baserade på frågan: Vilket bilmärke är det mest troligt att du skulle välja nästa gång du köper bil? Basen är 15.000 telefonintervjuer till ett slumpmässigt o riksrepresentativt urval. Ålder 15-74 år.

Mer info: Niclas Sandin eller Anna Selander, 08-545 297 00

Nordisk Media Analys är ledande inom tracking, mätningar över tid, och följer ca 70 branscher i hela Norden. Genom intervjuer med 30-125 personer i veckan i varje bransch, 51 veckor om året, samlar vi in stora mängder data. Vi har bestämt att spännande analyser, baserat på vår specifika kunskap om varumärken, ska delges medierna. Vi mäter reklamerinran och attityd hos konsumenterna, med tonvikt på förändring över tid. För lista och mer information över de branscher vi följer, se www.nma.se.