Toyota Sweden AB

Toyota och Lexus globala försäljning av hybridfordon överstiger 4 miljoner

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2012 10:01 CEST

Toyota Motor Corporation (TMC) meddelar nu att den sammanlagda försäljningen av företagets hybridfordon passerade 4 miljoner den sista april, varav 423 000 i Europa. Toyota lanserade i augusti 1997 bussen Coaster Hybrid EV för den japanska marknaden, följt av Toyota Prius, världens första massproducerade hybridbil, i december 1997. Försäljningen av Prius började i Europa, Nordamerika och på andra håll under 2000. Den andra generationen Toyota Prius lanserades 2003, en tidpunkt som även innebar att tekniken började spridas till fler Toyota- och Lexusmodeller.

Det volymmässiga genombrottet skedde i samband med att den tredje generationens Prius lanserades i maj 2009 som snabbt fick ett starkt stöd från kunder runt om i världen. I februari 2011 passerade Toyota och Lexus en sammanlagd försäljning av 3 miljoner hybrider.

I Sverige säljs redan Prius och Auris i hybridutförande och under sommaren kommer ytterligare modeller i form av Yaris hybrid, Prius+, en kombimodell av Prius och Prius som laddhybrid. Dessutom kommer Lexus med ytterligare en hybridmodell, GS 450h.

Toyota Motor Corporation säljer för närvarande 19 fullhybridmodeller i drygt 80 länder och regioner runt om i världen. I år står hybridfordon för 15 % av TMC globala bilförsäljning, medan motsvarande siffra för Europa är 10 %.

Fram till den 30 april 2012, beräknar TMC att besparingen av CO2 sedan 1997, uppgår till cirka 26 miljoner ton jämfört med vad som skulle ha släppts ut från bensindrivna fordon av motsvarande storlek.

Toyota i Europa planerar att öka försäljningen andel av Toyota och Lexus hybridfordon under 2012 till 14 %.
---------

För ytterligare information kontakta:
Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, pr@toyota.se, 08 706 71 00

Toyota sålde 7,2 miljoner bilar 2011 (januari-november) och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 (januari-november) uppgick till 564 400 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.
Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.