SweDeltaco

Trådlös HDMI med växel

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 10:30 CET

Deltaco har en bra lösning för alla som inte gillar kablar som ligger i vägen kors och tvärs i huset.   HDMI-WLSSW ger trådlös HDMI-anslutning till teven och består av två små lådor. En sändare och en mottagare. Till sändaren ansluts en dator, Bluray-spelare, spelkonsol, mediespelare eller hemmabioförstärkare. Till teven ansluts mottagaren med en kort HDMI-kabel. När strömmen kopplas in hittar sändaren och mottagaren varandra. HDMI-signalen skickas sedan från sändaren till mottagaren i full kvalitet. I motsatt riktningen finns det möjlighet att skicka fjärrkontrollsignaler.

Räckvidd upp till 20m

Svårare än så är det inte att slippa kabeln. Räckvidden uppges till cirka 20m vid fri sikt och 10m om en tunn vägg behöver passeras. Som för all annan trådlös teknik är den praktiska räckvidden beroende av den närliggande miljön och resultatet kan variera beroende på placering av enheterna.

HDMI-WLSSW arbetar med frekvenser mellan 5,1 och 5,9 GHz vilket gör den förhållandevis okänslig för de vanligaste störningskällorna som DECT-telefoner och trådlösa nätverk vilka oftast arbetar med 2,4GHz.

Inbyggd HDMI-växel

Har du flera HDMI-källor samlade på samma ställe kan det vara bra att veta att den trådlösa HDMI- sändaren även har en fyrports HDMI-växel inbyggd. Det ingår en liten IR-sändare för varje port och en fjärrkontroll för att användaren skall kunna sitta kvar framför teven och byta källa.

Signaler upp till 1080p

HDMI-WLSSW klarar av att hantera signaler med upplösningarna 1080p, 1080i, 720p, 576p och 480p samt ljudformaten PCM, DTS och Dolby Digital.

HDMI-WLSSW har stöd för WHDI, en ny standard för trådlös överföring av HDMI som är värt att lägga på minnet. Den kommer att finnas inbyggd i många apparater framöver.

Om Deltaco

Deltaco grundades 1991 och är en av Nordens ledande nischleverantör och distributör av IT-produkter. Bolaget har ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande genom effektiva inköp i Asien, ett modernt logistikcenter i Stockholm och bred distribution till de flesta stora nordiska återförsäljarna. Bolaget har visat stabil organisk tillväxt och vinstökning varje år sedan starten för 20 år sedan. Deltaco har 77 medarbetare, huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Finland , Danmark och Norge. Aktierna i Deltaco är listat på First North under kortnamnet DELT och bolagets Certified Adviser är Remium AB. För mer information se www.deltaco.se och www.deltacoab.se.