Iomega

Trådlös lagringsstation från Iomega

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 12:00 CET

Gör dina USB-lagringsenheter tillgängliga i nätverket

Iomega iConnect Wireless Data Station är en smart lösning som låter användaren samla alla sina USB-hårddiskar eller USB-minnen på ett ställe. Innehållet blir tillgängligt på det interna nätverket eller över Internet.

iConnect har inget eget lagringsutrymme utan låter istället användaren göra allt innehåll på sina USB-hårddiskar och USB-minnen tillgängligt i nätverket. iConnect ansluts till en router, antingen trådlöst eller med kabel, varpå USB-enheter av alla märken kan kopplas in genom någon av de fyra portarna. Innehållet i USB-enheterna blir automatiskt tillgängligt från alla datorer i nätverket eller på distans över Internet.

iConnect har inbyggt stöd för UPnP (Universal Plug and Play) och DLNA (Digital Living Network Alliance) som låter användaren strömma foton, video och musik – även från iTunes – till en rad olika medieenheter. Den innehåller även en torrentklient för fildelningshantering, stöd för Time Machine för Apple-användare, replikatorfunktion mellan anslutna enheter för säkerhetskopiering och synkronisering, samt skrivarserver som gör det enkelt att skriva ut från alla datorer i nätverket. iConnect använder den Linux-baserade mjukvaran LifeLine från lagringsföretaget EMC och stöder därmed plattformar baserade på både Windows, Mac och Linux.

– För användare med flera USB-lagringsenheter är Iomega iConnect Wireless Data Center ett riktigt bra sätt att på ett smart sätt koppla samma dem och få tillgång till allt innehåll samtidigt, säger Jonathan Huberman, VD för Iomega och EMC:s avdelning för produkter för konsumenter och småföretag. Den som köper iConnect får en NAS-enhet med en rad nyttiga funktioner till ett mycket rimligt pris.

Fördelar med iConnect
• Enkel fildelning, backup och utskrift från alla datorer i nätverket
• Trådlös anslutning (802.11b/g/n) eller routeranslutning via Gigabit Ethernet
• Säker fjärranslutning och obegränsad tillgång till bilder, video, filer från var som helst i världen. iConnect kan dessutom fjärrstyras genom en personlig webbadress
• Lätt att öka lagringsutrymmet genom att ansluta fler eller större externa hårddiskar
• Funktion för automatisk kopiering eller synkronisering mellan enheter. För snabbkopiering trycker man bara på QuikTransfer-knappen på iConnects framsida
• Smart funktion för skrivardelning för upp till två USB-skrivare
• Med Time Machine kan Apple-användare enkelt säkerhetskopiera innehållet på sin Mac-dator (OS X 10.5 eller senare versioner)
• UPnP och DLNA Certified AV Media Server låter användare strömma foton, musik och video till spelkonsoler (Microsoft Xbox 360, Sony PlayStation, ljudbryggor, iTunes-spelare, nätverksansluta digitalfotoramar, Iomega ScreenPlay m.fl.
• Enkelt att skapa ett bildspel genom en funktion baserat på programmet Cooliris
• Torrentklienten gör att iConnect kan hantera P2P-fildelning utan att trafiken går via en PC
• Picture Transer Protocol (PTP) möjliggör automatisk överföring av foton från digitalkameror via någon av iConnects USB-portar
• iConnect levereras med flera backup- och säkerhetsprogram, inklusive lösenordsskyddad säkerhetssupport
• Iomega Protection Suite ingår och innehåller bland annat backuplösningen EMC Retrospect Express eller Express HD, samt gratis prenumeration av komplett internetsäkerhetsprogram

Tillgänglighet och pris
Tillgänglig i butik i mars 2010. Rekommenderat pris är 995 kronor (inkl. moms).

Kompatibilitet
Kompatibel med Windows, Mac OS och Linux

Bilder: http://www.flickr.com/photos/iomega-nordic
Video: http://www.youtube.com/iomegachannel#p/u/1/vJj5iEXFkOg
Produktlänk: http://korta.nu/42fc
Produktblad: http://download.iomega.com/com/resources/iconnect_datasheet_1209.pdf

För mer information vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson
Regional Manager Nordic Iomega
E-post: erlandsson_magnus@iomega.com

Om Iomega
Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.