ICEHOTEL

Het sporttrend inspirerar nytt cykellopp i Kiruna

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2013 08:00 CEST

Lördagen den 24 augusti anordnas ett nytt cykellopp i Kiruna med vinster till ett värde av 35 000 kr – TRAC XC-Challenge. Mountainbike-tävlingen kommer att vara 35 kilometer lång och gå genom varierande terräng, med start utanför Team Sportias butik i Kiruna och målgång i Jukkasjärvi vid ICEHOTEL. Därefter hålls ”After Biking” med livespelning och prisutdelning under eftermiddagen och under kvällen anordnas XC-Challenge After Party i ICEHOTELs äventyrscenter i Jukkasjärvi.

Tävlingen arrangeras genom ett unikt samarbete mellan Team Sportia och ICEHOTEL i Jukkasjärvi. Evenemanget är en del av hotellets sommarsatsning, TRAC (Torne River Adventure Center), och blir avslutningen på en händelserik sommar med stort fokus på hälsa och vildmarksaktiviteter. Loppet hålls i samband med det årligt återkommande löparloppet som Team Sportia i Kiruna anordnar. För den som vill kombinera de båda tävlingarna erbjuds en mix-klass där deltagare först deltar i 12 km löpning och sedan tävlar i cykelloppet.

Det finns ett växande intresse för evenemang som kombinerar sport med ett nöjesprogram, enligt Anders Rönnquist som är butikschef på Team Sportia i Kiruna. ”Vi vet att cykling i alla former blir mer och mer populärt och när vi arrangerat Team Sportia-loppet tidigare år, har vi märkt att många deltagare efterfrågar kringarrangemang, så som spelningar och god mat. Därför vände vi oss i vintras till ICEHOTEL, som vi tror kommer att kunna erbjuda en bra upplevelse i komplement till själva tävlingsarrangemanget”.

Rönnquist och Andreas ”Tummen” Hermansson som är initiativtagare från hotellets sida hoppas på en bra respons från lokala Kirunabor och siktar på mellan 30 och 50 deltagare. ”Det är dock inte omöjligt att vi får uppemot en 300 anmälningar” avslutar Rönnquist.

ICEHOTEL utvecklar konst-, natur-, kultur- och matupplevelser. Hotellanläggningen är öppen för besökare sommar- och vintertid, men verksamheten tar även is- och designuppdrag för internationella kunder året om.