Utopi

Trä! satsar på ny form

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2012 08:51 CEST

Svenskt Träs tidning Trä! skickas i dagarna ut till läsarna efter en omfattande redesign. Satsningen förväntas ge tidningen Trä! fler prenumeranter och gynna träbyggande. Uppstickarna Utopi och Fru Munter kommer att producera fyra utgåvor per år.

– Vi är stolta över den nya gestaltningen som ännu tydligare befäster tidningen som visionär, inspirerande och kunnig, säger Mikael Eliasson, direktör för Svenskt Trä.

David Valldeby, art director på designbyrån Utopi och Annika Munter, redaktör på Fru Munter kommunikation har i tätt samarbete producerat en ny och innovativ arkitekturtidning. Resultatet presenteras i dagarna då första numret efter omdaningen distribueras till närmare 20.000 prenumeranter.

– Den redaktionella omgörningen och redesignen syftar till att tydligare hitta den mest lämpade strategin för att nå ut till målgruppen. Genom att höja nivån på det redaktionella materialet och ge tidningen en modernare form vill vi inspirera läsarna att bygga med trä, säger David Valldeby.

Den nya dispositionen ger utrymme för längre reportage och intervjuer samt bildjournalistik signerad några av Sveriges bästa illustratörer och fotografer. Det nya redaktionella konceptet har utvecklats av Morten Postrup i samarbete med David Valldeby.

Trä! kommer ut fyra gånger per år och vänder sig i första hand till arkitekter och konstruktörer. Första utgåvan av magasinet kom 1986, under namnet Träinformation. Premiärnumret av nya Trä! kommer således ut lagom till 25-års jubileet. Tidningen är TS-kontrollerad.

Om Annika Munter

Annika Munter driver kommunikationsbyrån Fru Munter och hjälper sina uppdragsgivare att skapa lönsamma relationer med hjälp av redaktionell kommunikation. Som redaktör, skribent och produktionsledare har Fru Munter arbetat med företag och föreningar som Coop MedMera, Åhléns, Stockholmsmässan, Medley, K-rauta, HSB, Kost & Näring och KappAhl.

www.frumunter.se

Om David Valldeby

David Valldeby är verksam som art director och grafisk formgivare på den egna designbyrån Utopi. David har lång erfarenhet av att jobba med strategisk visuell kommunikation både inom och utom Sverige. År 2006 tilldelades han Svenska Publishingpriset i kategorin kundtidning konsument för sitt arbete med Swedbanks tidning Magasin Mer.

www.utopi.se

Om Svenskt Trä

Svenskt Trä är en verksamhet inom bransch- och arbetsgivarorganisationen Skogsindustrierna. Bakom Svenskt Trä står svensk sågverksindustri. Organisationen verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Målsättningen är att genom information och inspiration öka träanvändningen i Sverige och på utvalda marknader utomlands. www.svenskttra.se

För mer information om tidningen Trä!: www.tidningentra.se

För att prenumerera: www.tidningentra.se/prenumeration

Tidningen Trä! kan även läsas på nätet: www.tidningentra.se/senaste-numret

David Valldeby, art direktor Utopi 0733-528503, david@utopi.se

Annika Munter, redaktör och skribent, Fru Munter kommunikation, 0704-933916, annika@frumunter.se

Sara Färlin, projektledare tidningen Trä!, Svenskt Trä, 08-762 79 53, sara.färlin@svenskttra.se

Charlotte Apelgren, kommunikationsansvarig Svenskt Trä, 08-762 79 73, charlotte.apelgren@svenskttra.se

Din professionella och personliga partner för grafisk formgivning, typografi och visuell kommunikation. Utopi hjälper företag med insiktsfull designstrategi och skolor med trollbindande föreläsningar.