Trädgårdsambassadören

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 16:20 CEST

Pressmeddelande 120806

Trädgårdsgrindar på vid gavel i Lappland

Äntligen får man tillfälle att stilla sin nyfikenhet och titta in bakom häckar och staket när grindarna till trädgårdsparadis öppnas på vid gavel i hela landet. Den kommande helgen är det åter dags för succén Tusen Trädgårdar, som arrangeras av Riksförbundet Svensk Trädgård, Gunnel Carlsons Trädgårdsriket och Studiefrämjandet.

- Det är en perfekt tidpunkt för oss i Lappland, säger Mariana Mattsson, trädgårdsambassadör och ledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård. I augusti visar de lappländska trädgårdarna sig från sin allra vackraste sida, och allt är enormt pampigt och frodigt.

I Södra Lappland medverkar inte mindre än 7 trädgårdar. I Rusele får man äntligen veta vilken fägring som döljer sig bakom planket hos Palmarssons. Bakom den täta karaganhäcken hos Bo Håkansson i Lomsjö överväldigas man av de gjutna dammarna där vattnet forsar ut ur gapet på konstnärliga metallfiskar och fåglar. I Nappsjö utanför Dorotea bjuds på prunkande grönsaksland med sjöutsikt, och i Ormsjö på liljor och solskensutsmyckningar. Även Mariana öppnar sin egen privata trädgård i Norrbyberg den här dagen, och visar där bland annat ett nybyggt växthus, en vingård och ett pocketfjäll.

- Den här dagen kan vi hämta inspiration från trädgårdar i vårt eget klimat och med liknande förutsätt­ningar som vi själva har i våra egna trädgårdar, säger Mariana. Man möter växter som tokälskar livet i Lappland och får se de enorma möjligheterna till trädgårdsskapande i våra trakter.

Även offentliga trädgårdar medverkar i Tusen Trädgårdar. I Lycksele deltar vackra och rofyllda Berglunda skogskyrkogård i arrangemanget, liksom naturligtvis även Lapplands Kulturbotaniska Trädgård på Gammplatsen, där riddarsporrarna just nu håller på att slå nytt höjdrekord, luktpionerna fortfarande hänför med sin prakt och doft, och sockerärter i grönt, lila och gult mognar i rasande takt.

- Ta chansen i helgen att hälsa på i några av Lapplands grönaste rum, avslutar Mariana. Du kan lägga upp en egen runda och åka till så många trädgårdar du bara hinner på en dag. Låt gärna fikakorgen följa med, men glöm inte att ta en kisspaus i skogen mellan besöken, för det är trädgårdar som visas, inte dasset!

Alla trädgårdar har öppet söndagen den 12 augusti mellan kl 10-17, en del öppnar även på lördagen. Du hittar alla trädgårdar som medverkar på Trädgårdsrikets hemsida: www.tradgardsriket.se. Ange Lappland eller något annat landskap i sökrutan och välj Tusen Trädgårdar, så kommer alla trädgårdar upp som deltar.

Trädgårdsambassadören Mariana Mattsson är konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele, föredragshållare, kursledare, skribent och styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård. För mer info besök www.rosalapponica.nu eller www.kulturbotan.se.