Trädgårdsambassadören

Trädgårdshelg i "Växterbotten"

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2012 12:25 CEST

Trädgårdshelg i "Växterbotten"

Alla trädgårdsentusiaster i Västerbotten kan vika både helgen den 4-5 augusti 2012 och helgen den 11-12 augusti för enastående trädgårdsupplevelser.

lördag den 4 augusti arrangeras Trädgårdsdag & Gardenparty på Lapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele, med odlarkändisen Hannu Sarenström, växtförsäljning och mycket annat på programmet.

Samma helg invigs en rosenträdgård i Åkullsjön. Det är trädgårdsmästare Martin Beyer med fru Elke som anlagt trädgården, som innehåller 127 olika rosor. Martin, som är utbildad vid Karl Foersters plantskola i Potsdam och har varit verksam vid Botaniska Trädgården i Berlin, har länge drömt om att anlägga en trädgård med rosor. Först efter flytten till Sverige och Västerbotten kunde den drömmen förverkligas, med projektmedel från EU, Länsstyrelsen och Jordbruksverket.

Trädgården har fått namnet "Rosa Aurora Borealis", alltså norrskensros. Ett passande namn för en nordlig rosenträdgård! Hela invigningshelgen händer olika aktiviteter, och på söndagen den 5 augusti arrangeras en plantmarknad i rosenträdgården.

Helgen därpå går det landsomfattande arrangemanget "Tusen Trädgårdar" av stapeln. Då öppnar omkring tusen trädgårdsägare grinden till sina paradis för allmänheten, att inspireras och hänföras av blomsterprakten och odlarglädjen. Tusen Trädgårdar är ett samarrangemang mellan Riksförbundet Svensk Trädgård, Gunnel Carlsons Trädgårdsriket och Studiefrämjandet. Den som vill lägga upp en reserutt bland öppna trädgårdar kan göra det på Trädgårdsrikets hemsida. Där finns alla medverkande trädgårdar sökbara under Västerbotten och Lappland. I dagsläget är det mer än 60 trädgårdar i länet anmälda.

Trädgårdsvännerna i regionen får alltså full sysselsättning i augusti!

Mer information:

www.kulturbotan.se

www.rosaauroraborealis.n.nu/

www.tradgardsriket.se

Trädgårdsambassadören Mariana Mattsson är konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele, föredragshållare, kursledare, skribent och styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård. För mer info besök www.rosalapponica.nu eller www.kulturbotan.se.