Trädgårdsambassadören

Trädgårdsrajden - nu en del av Tusen Trädgårdar!

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2016 20:36 CEST

Att besöka andras trädgårdar för att få inspiration och kunskap är populärt. Under de två senaste åren har Trädgårdsrajden dragit fram genom trädgårdar, parker och gröna miljöer i lappmarken under början av augusti. Men i år är det dags för nya grepp när Trädgårdsrajden gör gemensam sak med det rikstäckande arrangemanget Tusen Trädgårdar, som arrangeras av Riksförbundet Svensk Trädgård, Gunnel Carlsons Trädgårdsriket och Studiefrämjandet i hela landet. Nu går Trädgårds­rajden och Tusen Trädgårdar av stapeln på samma dag - söndagen den 3 juli 2016.

En av dem som öppnar sin trädgård den här dagen är trädgårdsambassadören Mariana Mattsson, som visar upp sitt nyutbyggda växthus, pot-ärt-landet, pocketfjället och rosenängen.

- I år får vi visa våra lappländska trädgårdar vid en ny tidpunkt, säger Mariana Mattsson. I början av juli har ju helt andra växter sin höjdpunkt, och hos mig kommer rosorna att blomma som bäst! Så den som tidigare bara sett min trädgård i augusti får nu chansen att se den i en helt annan skepnad.

Arrangemanget ger tillfälle att stilla få sin nyfikenhet och titta in bakom häckar och staket när grindarna öppnas på vid gavel till privata trädgårdsrum, och det ger rika tillfällen att upptäcka vilka enastående möjligheter till odlande som bjuds tack vare ett tufft klimat.

- Den här dagen kan vi hämta inspiration från trädgårdar i vårt eget klimat och med liknande förutsättningar som vi själva har i våra egna trädgårdar, säger Mariana. Man möter växter som tokälskar livet i Lappland och får se de enorma möjligheterna till trädgårdsskapande i våra trakter. Så ta chansen att hälsa på i några av Lapplands grönaste rum!

Information:

Alla trädgårdar har öppet söndagen den 3 juli. Du hittar alla trädgårdar som medverkar på Trädgårdsrikets hemsida: www.tradgardsriket.se.

Ange Lappland eller något annat landskap i sökrutan och välj Tusen Trädgårdar, så kommer alla trädgårdar upp som deltar.

Information om de lappmarksträdgårdar som deltar läggs också ut på facebooksidan:

www.facebook.com/pages/Trädgårdsrajden/235526549977122

Kontakt:

Mariana Mattsson, tradgardsduon.rosalapponica@gmail.com, 070-59 27 107

För allmänna frågor om Tusen Trädgårdar, kontakta Gunnel Carlson:
Telefon 0703-46 95 47, admin@tradgardsriket.se

Mariana Mattsson är trädgårdsambassadör. Hennes mångfacetterade verksamhet omfattar just nu produktion av e-böcker om odling och föredrag samt olika trädgårdsprojekt som Blomster-Lottas trädgård i Ammarnäs och Trädgårdsrajden. Mariana har varit konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele, styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård och grundade Lappmarkens trädgårdssällskap. Mottagare av Gröna Pennpriset 2013. För mer info besök www.rosalapponica.nu eller www.facebook.com/pages/Trädgårdsduon-rosa-lapponica/163714560433338