Svensk Form

Träffa finalisterna till Sveriges största designpris i outdoor-branschen

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 10:31 CEST

Juryn har utsett tre finalister till SODA (Swedish Outdoor™ Design Award), det nyinstiftade priset på 300 000 kronor. Priset går till företag och designer i outdoor-branschen. Juryn har nominerat tre bidrag där design medvetet använts i produktutvecklingen och på så sätt skapat nytänkande och attraktiva produkter eller tjänster med ekonomisk potential. Inget annat pris delar ut så mycket pengar under Designåret 2005.

Finalisternas tävlingsbidrag kommer att visas och presenteras vid en frukostträff på Design Info, Kulturhuset i Stockholm.

Datum: 26 oktober 2005
Tid: 09.00 – 10.30
Plats: Design Info, Kulturhuset, ingång från Sergels torg
Föranmälan till Stefan Nilsson, stefan.nilsson@svenskform.se, osa senast 24 oktober.

Juryn har bedömt 55 nominerade bidrag. Bland dessa finns allt från kängor, överdragskjolar och barnselar till isdubbar, rullstolar för handikappade och roddbåtar.

- Intresset har varit mycket stort och det var ett tufft jobb att utse tre finalkandidater.
Spännvidden är enorm och det finns många bra exempel på både nytänkande, fantasirikedom och affärsmöjligheter, säger Tore Brännlund vid Regionalt Designcentrum Jämtland, stiftare av priset tillsammans med SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), Svensk Form, Åre 2007 AB och Guldgalan i
Jämtland.

De tre finalisternas produkter kommer att ställas ut, 26 oktober – 9 november, på Kulturhuset i Stockholm. Vinnaren av Swedish Outdoor™ Design Award presenteras på Guldgalan i Östersund den 10 november 2005.

Välkomna att träffa de tre finalisterna!
Juryn består av: Tore Brännlund, Regionalt Designcentrum Jämtland, Claes Frössén, SVID
Christine Carendi, Svensk Form, Vanja Aronson och Jens Edlund, Guldgalan, Lasse Lindqvist, Åre
2007 AB, Martin Kössler, Scandinavian Outdoor Group och Kalle Grahn, Utemagasinet.

Stefan Nilsson, Svensk Form, telefon 08-463 31 97
Claes Frössén, SVID, telefon 08-406 84 45, 070-536 73 23.

Mer information finns på www.swedishoutdoor.com där även pressbilder kommer att finnas tillgängliga från och med 26 oktober.

Designåret 2005 har inspirerat till priset. Outdoor har vuxit i Sverige både som bransch och begrepp, från klassiskt friluftsliv till det vi i dag kallar outdoor. Naturen, kulturen och livsstilen utgör en unik tillgång för företag som producerar produkter och tjänster för aktiv och positiv utomhusfritid.

Branschen har stora inslag av design, det vill säga funktionalism och upplevelser som skapar tillväxt för Sverige. Stiftarna vill genom Swedish Outdoor™ Design Award lyfta fram framgångsrika idéer i outdoor-branschen.