Ljungbergs Factory

Träffa Ljungbergs Factorys senaste designers på Formex

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2013 15:04 CEST

Nu har du chansen att träffa Ljungbergs Factorys nya spännande designers på Formex- mässan i Stockholm 15-18 augusti 2013.

Naim Josefi är i vår monter (B02:49) varje dag under mässan från kl 11.00-12.00 (to,fre, lö och sö).
Naim Josefi, kläddesigner som bland annat vunnit Project Runway Sverige, formger en exklusiv damkollektion CHAOS Sensitive åt Ljungbergs Factory. Kollektionen i sin helhet premiärvisas på modemässan i augusti men redan på Formex får ni se de första skapelserna i kollektionen.

Designerstudion Nyström & Persia är på plats i vår monter B02:49 under torsdagen och fredagen kl 11.00-12.00.
Designstudion Nyström Persia har anlitats som strategisk designpartner till Ljungbergs Factory.
Ett av Nyström Persias uppdrag är att inventera Ljungbergs omfattande mönsterbank och identifiera guldkornen.
Förutom helt nya mönster i Ljungbergs anda ska dessa nya designsamarbeten resultera i att vi får se moderniserade varianter av klassiska mönster. Första exemplet är mönstret Salmiak som är inspirerat av Sven Markelius klassiska Pythagoras från 1950-talet.

Ljungbergs Factory (tidigare Ljungbergs Textil) har tillverkat textil sedan1834. Företaget har en lång historia av framgångsrika samarbeten med framstående designers som Stig Lindberg, Sven Markelius och Viola Gråsten. Sedan 2013 ägs företaget av Jan Carlstein och Jonas Wåhlander som vill få företaget att växa genom att bredda erbjudandet. Mönsterproduktionen för inredningstextil ska leva kvar, samtidigt som mönster för modeindustrin och andra nya användningsområden ska utvecklas. Målet är att skapa världsledande, ekologisk, hållbar svensk design – allt producerat i fabriken i Rydboholm utanför Borås.