Websolution AB

Träffpunkt 2010 resulterade i 2 760 arrangerade företagsträffar på 180 minuter

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 11:02 CET

Träffpunkt 2010 blev en riktig fullträff. Skara Näringslivsoffensiv hade lockat omkring 100 företagare att vara på lördagseftermiddagens föredrag och ”Speed-daiting”. Dagen avslutades med middag och olika trevliga inslag inför omkring 160 personer.

Inspirerande start
Efter samling och lunch startade Träffpunkt 2010 med ett inspirerande föredrag av Pär Lager, vd för kommunikationsskolan och utbildningsföretaget Berghs School of Communication. Per – som gått på cykelgymnasiet i Skara en gång tiden – poängterade möjligheterna i företagandet och gav en positiv start på dagen.

Därefter introducerade Träffpunktens projektledare Andreas Polzer och Näringslivsoffensivens ordförande Jonas Svärdh eftermiddagens Speed-daiting. Närmare 100 företagare deltog under några mycket häftiga timmar. Varje ”date” varade i fem minuter och sedan var det dags att byta partner. Totalt blev det inte mindre än 2 760 möten, som resulterade i massor av kommande träffar. Det var ett mycket intensivt utbyte i Rosers foajé.

Några omdömen:

- Det var jobbigt men kul. Jag fick också direkt kontakt med en blivande leverantör.
Anders Sahlström, Sahlströms bygg

- Att lära känna företagare som finns i Skara är nyttigt. Det är ju positivt att kunna få hjälp på hemmaplan när det finns behov.
Göran Bergh, Skaraverken

- Att träffas personligen och berätta vad man sysslar med kan alltid ge nya kunder. Det här var trevligt.
Camilla Nordström, Ingrids Konfektion

- Väldigt positivt. Resulterade direkt i nya kunder.
Stefan Eriksson, Länsförsäkringar

- Att få berätta för andra företagare här hemma i Skara känns kanonbra. Förhoppningsvis resulterar det även i nya uppdrag
Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl

- Att träffa företagare som verkar här i Skara är alltid rätt. Även om det sker informellt kan det betyda samarbete i framtiden.
Mats Carlsson, AluLand

- Allt som kan stärka företagandet på hemmaplan är bra. Det här är ett nytt grepp som det finns anledning att upprepa.
Helen Bergh, Mk bussresor

Underhållning och närproducerat
Efter de ganska krävande mötena med företagarkollegorna var det framåt kvällen dags för avkoppling och underhållning. Först gjorde ett antal elever från Skara skolscen ett uppskattat framträdande inne på Rosers salonger.

Därefter var det dags att flytta upp till festvåningen. Där serverades en fantastiskt god trerättersmiddag med uteslutande lokalproducerad mat. Till middagen svarade tjejerna i Chrevera (f d elever vid skolan, Music and Production) för sång och musik på ett trevligt sätt.
Till desserten bjöds på modevisning. Elva företag visade upp ett imponerande utbud. Följande företag var representerade av ett stort antal duktiga mannekänger: Dress for Success, Ingrids, Gustaf Nilssons, Fihn Optik, Guldsmed Jonsson, Design & Sömnad, Storms, Syskonen Boman, Floristhörnan, Bergers bokhandel, Banken Hår & Hud.

Skaraföretagaren Joakim Ljungberg hyllades sedan för sina insatser vid ett rån hos Jonssons Guld tidigare i år. Kommunalrådet Charlotte Nordström, kommundirektör Ulf Andersson, Företagarnas ordförande Lars Åbom, Näringslivsoffensivens verksamhetsledare, Göran Johansson, och Anders Jonsson överlämnade presenter och berömde Joakim för hans rådiga ingripande.

Websolution stod för projektledning

På uppdrag av Skara näringslivsoffensiv höll Andréas Polzer i det förberedande arbetet samt för själva genomförandet den 16 oktober. Genom ett väl utfört förarbete förlöpte Speed-dating och övriga aktiviteter utan nämnvärda problem.
Resultatet av genomförd utvärdering pekar på att Andréas och Websolution genomfört arbetet föredömligt då samtliga enkätsvar kring exempelvis Speed-datingen var positiva.

Skara Näringslivsoffensiv, vad är det för en förening?

Skara näringslivsoffensiv är en ekonomisk förening som drivs av LRF, Svensk Handel, Företagarna, Fastighetsägarna, Svenskt Näringsliv samt Rådhuset Skara.
Föreningen har via Sparbankstiftelsen Skaraborg fått ekonomiskt stöd för att under en treårsperiod bedriva riktade näringslivssatsningar.

Föreningen vill att företag och kommun får ett ökat samarbete och att befintliga nätverk stärks. Bl.a. ser vi att genom samverkan och marknadsföring kan vi skapa fler arbetstillfällen, öka den lokala handeln, skapa intresse för företagande och underlätta för företagandet i Skara kommun.

Websolution AB är en välrenomerad webbyrå på Skaraslätten. Verksamheten är inriktad på Webbutveckling, Rådgivning och Utbildning. Samtliga verksamhetsområden utgår från ett företags- och Internetperspektiv.

När Skara näringslivsoffensiv tog en kontakt och bad oss om hjälp kändes det naturligt att ställa upp!