Consumentor Ek. förening

Träffsäker Köppistol nu open source

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2016 20:00 CET

Brinner du eller din organisation för att hjälpa konsumenter att ta mer informerade köpval? Vill du förmedla information kopplat till olika produkter? Consumentor har nu lagt upp hela källkoden till den konsument-app som vi utvecklade under flera år - "Köppistol". Vi tror att det finns många där ute som skulle vilja ta upp det arbete som vi startade, eller som har helt egna planer men skulle kunna dra nytta av det vi gjort hitintills. Vi har även många kontakter, nyttiga erfarenheter och nya appidéer inom området konsumentinformation som vi gärna delar med rätt personer - välkomna att höra av er!

Vi har valt att använda LGPL (GNU Lesser General Public License) för att främja användningen av vårt arbete så mycket som möjligt. Mobilappen samt backend med en testdatabas, allt som behövs för att kompilera och testa din egen app, finns tillgängligt här: https://github.com/consumentor/Info

Vi i Consumentor hoppas att arbetet vi gjort ska komma till nytta. Kontakta oss gärna!

Ola Thorsen: Idé- och verksamhetsutvecklare ola@wikingthorsen.se

Simon Beckmann: Mobilapplicationsutvecklare samt backend s.beckmann@gmail.com

Erik Palmgren: Innehållsansvarig, Kommunikation & PR erik.h.palmgren@gmail.com

Faktaruta

Under sex år arbetade vi på Consumentor med att hjälpa konsumenter göra mer informerade köpval inom områdena Miljö, Etik och Hälsa. Som en del av detta utvecklade vi en mobilapplikation som gick under namnet Shopgun* med över 10.000 nedladdningar. Arbetet med mobilappen lades dock ner den 14 Mars 2015, kort efter att vi lanserat version 2.0. Mer information om och bakgrund till detta beslut hittas på www.consumentor.org

*Varumärket ”Shopgun” är inte längre i Consumentors ägo, därför refereras appen till som "Köppistol" eller enkelt "mobilappen".

Consumentor utvecklade och marknadsförde Shopgun Information System - en fristående kvalitetskanal för produkt- och konsumentinformation. Vi erbjöd tjänster till Konsumenter, Rådgivare och Företag för att i samverkan få fler miljövänliga och hållbara produkter på marknaden.