Promosalons Sverige AB

Traffex 2011, den ledande internationella fackmässan för trafikledning

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 21:50 CET

Läs hela presskommunikén här.

Traffex 2011, den ledande internationella fackmässan för trafikledning, vägsäkerhet och väginfrastruktur äger rum om bara 10 veckor. Arrangörerna erbjuder flera spännande evenemang och ett omfattande seminarieprogram.

The Passive Safety Zone

Årets mässa innehåller bland annat the Passive Safety Zone där bilar testas med både passiva och aktiva säkerhetsprodukter. På mässan visas filmer med produkternas funktion i riktiga krockar, dessutom delar experter med sig av sin erfarenhet och expertis genom att ge råd om hur de passiva säkerhetsprodukterna kan användas i syfte att höja vägsäkerheten. På The Passive Safety Zone anordnas en tävling, med bland annat visningar, där besökarnas kunskap testas. Vem som är expert inom området presenteras på en resultattavla!

Seminarier

Traffex samlar ett antal kända talare i ett heltäckande seminarieprogram.

• Keith McCabe, Ordförande i Intelligent Transport Systems (ITS) United Kingdom Carbon Working Group och Professor Phil Blythe, Ordförande i ITS United Kingdom Electric Vehicle Working Group, kommer att ge besökarna en överblick i den senaste utvecklingen kring Intelligenta transportsystem (ITS) och visa hur man kan påverka och minska koldioxidutsläppen samt hur infrastruktur kan anpassas för att möjliggöra en smidig integration av elektriska fordon i transportsystemet.
  • Howard Cooke, VD för Asphalt Reinforcement Services Ltd, kommer att, för målgruppen motorvägs- och flyplatsingenjörer, demonstrera hur asfaltförstärkning bidrar till besparingar och en ökad livslängd och minskade behov av underhållsarbeten av kör- och landningsbanor.
  • John Lamb, Styrelsemedlem i SOLACE och före detta kommunalordförande i Trafford och Essex kommer att diskutera utmaningar som den nya regeringen har lagt på kommunal nivå. Kommunalråd och företagsledare kräver nya metoder som utmanar de traditionella leveransmetoder för att säkra en 30 % kostnadseffektivisering. Nya modeller och metoder för tjänster och leveranser kommer att utforskas och debatteras.
  • Andrew Clarke, Ingenjör på Colas Ltd, kommer att utvärdera tre olika modeller för hållbar vägåtervinning.  Ny beläggning, däckåtervinning och industriåtervinning ingår i metoderna. I presentationen studeras olika fall där metoderna har använts och jämförts med mer traditionella underhållsmetoder med fokus på CO2, energi, tid och kostnadseffektivisering.

Utställarna

Många utställare kommer att visa de senaste produkterna och tjänsterna på mässan.

Bland höjdpunkterna:

PIPS Technology – monter Z74, kommer att introducera SpeedSpike, som sägs bli den mest efterlängtade produktlanseringen sedan tio år tillbaka. Produkten är ett kostnadseffektivt distans/tid/hastighets-system.

Siemens – monter D10, är medarrangör av Traffex och en av de utställare har deltagit flest gånger. Siemens erfarenhet har en spännvidd från stora övergripande projekt som t.ex. Londons trängselskattssystem till små lokala trafikkontrollsystem. Produktinnovationer som visas på mässan kommer att inkludera Sicore, ett nytt automatiserat system för avläsning av registreringssyltar (ANPR) och SafeZone ett nytt väghastighetssystem speciellt utformat för att användas i stadsmiljö.

Traficon – monter D31, kommer att presentera sitt första Automatic Incident Detection (AID) tavla som analyserar bilder från ett kameranätverk på mässan. Den nya multi-funktionella videoprocessorn för trafikkontroll, kallad VIP-IP, har utvecklats för att vara kompatibel med den nya trenden med IP-kameror (internetprotocol kamera).

Truvelo – monter H50, lanserar Truvelo ”D-Cam L” en kamera som simultant registrerar hastighets- och rödljusöverträdelser. Kameran kan användas som hastighetskontroll enbart eller användas vid rödljus där överträdelser registreras.

Mouchel – monter D22, ännu en medarrangör till mässan, är en konsult- och affärsservicegrupp som förser samhället med design-, management- och ingenjörstjänster. Bland annat är de verksamma inom affärsområdet trafikledning på motorvägar vilket inkluderar trafik, data och gods.

Instarmac- monter K31 – lanserar Instarmac Live. Besökarnas kunskap kring Ultrascape och Ultracrete produkter kommer testas i en frågetävling där frågorna baseras på demonstrationerna och visningarna av produktlinjerna! Ultracrete är produkter avsedda för vägunderhåll och Ultrascape kommer visa upp sina väglandskapsprodukter alltifrån sättgrus till olika typer av ytmaterial för landskapsformgivning och stadsförnyelseprojekt.

Bill Butler, Mässgeneral för Traffex 2011, menar att ”det här årets Traffex är extra viktigt. Det är hög tid för industrin att mötas och trots budgetåtstramningar, är vi övertygade om att ett stort antal lokala myndigheter och kommuner kommer representeras. Det är också den 25:e upplagan av mässan!”.