Västtrafik

Trafikförändringar i samband med ny tidtabell 19 juni

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 10:21 CEST

I samband med att de nya sommartidtabellerna börjar gälla den 19 juni blir det flera stora trafikförändringar i regionen. De största förändringarna sker inom Göteborgs stadstrafik, regiontrafiken och i Sjuhärad.

Den 19 juni börjar de nya sommartidtabellerna att gälla och då kommer bland annat spårvagnar, busslinjer i Göteborg samt stadstrafiken i Borås, Skövde, Trollhättan och Vänersborg få nya tidtabeller som gäller fram till 20 augusti. I och med detta kommer också en rad trafikförändringar göras i regionen.

I Göteborgs stadstrafik görs det både kort- och långsiktiga förändringar under sommaren. Bland annat kommer ytan vid Hedens bussterminal byggas om för att öka kapaciteten och pendlingstrafiken till Volvo förstärkas.

– Vi har bland annat utökat förbindelserna mellan Göteborg och Volvo Torslanda med den nya linjen 127, som kompletterar linje 129. Tillsammans skapar de nästa dubbelt så många direktresor mellan centrum och Volvo Torslanda, vilket underlättar för arbetspendlarna, säger Hugo Lepik, affärsområdeschef Göteborgs stadstrafik, på Västtrafik.

Nyheter i Mark och Ulricehamn
I Sjuhärad sker de största trafiknyheterna i Mark och Ulricehamn, där trafiken utökas för att skapa bättre resmöjligheter.

– I Mark får resenärerna bättre förbindelser till och från Göteborg och nya nummer på alla bussar i stadstrafiken. Ulricehamn får fler förbindelser med Jönköping och Borås med jämnare avgångstider, säger Camilla Holtet, affärsområdeschef Sjuhärad på Västtrafik.

Grön express utökas
Inom regiontrafiken blir det bland annat ny nattrafik inom Härryda, fler och bättre turer på Grön express och en ny expressbusslinje till Marstrand. De största förändringarna gäller på Grön express, som kör mellan Ytterby och Mölnlycke.

– Förstärkningen på busslinjen skapar fler resmöjligheter eftersom det blir kvartstrafik större delen av dygnet och nya körvägar i Härryda och Kungälv. Grön Express kommer heller inte docka vid Nils Ericsonterminalen utan stannar från 19 juni vid Lilla Bommen och Brunnsparken, vilket gör linjen mindre känslig för störningar, säger Attila Ungvari, affärsområdeschef regiontrafik, på Västtrafik.

Besök Västtrafiks hemsida för detaljerad information om sommarens trafikförändringar:

Göteborgs stadstrafik

Regiontrafik

Sjuhärad

-----------------------------------
För mer information:
Camilla Holtet, affärsområdeschef Sjuhärad, Västtrafik 0705-21 82 13
Hugo Lepik, affärsområdeschef Göteborgs stadstrafik, Västtrafik 0705-62 92 43
Attila Ungvari, affärsområdeschef regiontrafik, Västtrafik 0705-31 31 36
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99

Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 250 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs fler än 750 000 resor med våra 2 600 fordon, vilket motsvarar 38 000 mil.