Västtrafik

​Trafikinformation: Inställda tåg 5-7 juni

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2015 11:49 CEST

I helgen fortsätter Trafikverkets ställverksarbete vid Göteborg C. Arbetet pågår från kl. 00.00 natten till fredag 5 juni till och med kl. 12.00 söndag 7 juni. Ett antal tågsträckor ersätts med buss.

Göteborg – Alingsås (Alingsåspendeln)
Tågen på Alingsåspendeln kör mellan Alingsås station och Partille station. Ersättningsbussar kör mellan Lerum och Göteborg via Almekärr, Ekebacken och Munkebäcksmotet. Mellan Partille och Göteborg går ingen bussersättning, där hänvisar vi till ordinarie kollektivtrafik.
Fredag den 5 juni körs direktbussar från Floda till Göteborg som ersätter tågavgångarna kl. 07:08 och kl. 07:38. Dessa bussar kör via Munkebäcksmotet.

Göteborg – Lidköping/Mariestad (Kinnekulletåget)
Tågen från Mariestad stannar i Alingsås, därifrån ersätter bussar in till Göteborg. Från Göteborg till Mariestad ersätter buss hela vägen, men den som reser från Alingsås till Mariestad kan åka tåg som vanligt med ordinarie avgångstider.

Göteborg – Skövde/Nässjö (Västtåg)
Tågtrafiken är inställd mellan Göteborg C och Lerum station, där bussar ersätter.

Göteborg – Skövde – Stockholm (SJ Regionaltåg)
Tågtrafiken är inställd mellan Göteborg C och Alingsås station, där bussar ersätter.

Göteborg – Uddevalla/Strömstad (Västtåg)
Fredag: Tågtrafiken inställd på sträckan Göteborg C - Ytterby station, där bussar ersätter. På morgonen förstärks vissa avgångar med buss från Stenungsund och Stora Höga till Göteborg. På eftermiddagen förstärks vissa tåg med buss från Göteborg till Stenungsund och Stora Höga.

Lördag: Alla avgångar mellan Göteborg C och Uddevalla ersätts med buss mellan Göteborg och Ytterby. Tåg som kör hela sträckan mellan Göteborg C och Strömstad station påverkas inte av arbetet utan går som vanligt.

Söndag: Alla tåg på sträckan går som vanligt.

Göteborg – Älvängen (Alependeln)
Kl. 07.20–22.20 fredag-lördag och kl. 07.20-12.00 söndag är tågtrafiken inställd mellan Göteborg C och Gamlestaden station i båda riktningarna. Bussar ersätter på sträckan Nils Ericson Terminalen – Gamlestaden. Kl. 22.20-07.20 fredag-söndag går tågen som vanligt.

Bussar i Göteborg kör annorlunda
För att få plats med alla ersättningsbussar på Nils Ericson Terminalen i Göteborg kommer busslinjerna 24, 58, 114, 173, 311, 519 samt Lerumsnabben inte att köra till/från Nils Ericson Terminalen på fredagen. På lördagen går de som vanligt.

Informatörer och uppdaterad reseplanerare
Västtrafiks reseplanerare är uppdaterad med alla nya tider och avgångar. Vi ber dock våra resenärer vara observanta på att vissa bussar avgår tidigare än tågets ordinarie avgångstid.
Alla detaljer om tåg- och ersättningstrafiken finns under Trafikläge på Västtrafiks hemsida. Det kommer även att finnas informatörer på Göteborg C, Nils Ericson Terminalen, Gamlestaden station, Lerum station och Ytterby station. På fredagen finns informatörer även på Stenungsunds station och Stora Höga station.

Tåg som inte påverkas
Tågen till och från Kungsbacka (Kungsbackapendeln), Borås, Trollhättan/Vänersborg, Karlstad/Oslo samt Öresundståg påverkas inte av ställverksarbetet 5-7 juni.

För mer information:
Inställda tåg 5-7 juni
Bussar som kör annorlunda 5-7 juni

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.