Samtrafiken i Sverige AB

TrafikLab förstapristagare på Nationella Inspirationsdagen 2012

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 08:52 CEST

TrafikLab förstapristagare på Nationella Inspirationsdagen 2012
Bland 94 tävlingsbidrag nådde TrafikLab hela vägen fram och vann kategorin Goda Exempel på Nationella Inspirationsdagen på Berns i Stockholm. Dagen anordnades av Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik och vinnarna i de olika kategorierna utsågs av en jury i kombination med att branschens representanter fick rösta med hjälp av mentometerknappar.

– Öppen data är framtiden, säger Elias Arnestrand, affärsutvecklare på Samtrafiken. Vårt branschinitiativ att öka mångfalden av tjänster för kollektivtrafiken har återigen visats sig vara en lyckad satsning och antalet projekt på TrafikLab.se ökar konstant.

Syftet med Trafiklab är att göra det enkelt för externa parter att få tillgång till öppen data om kollektivtrafik i Sverige genom så kallade APIer. Genom samverkan på Trafiklab.se skapas nya kreativa tjänster för kollektivt resande som bygger på att befintlig information kombineras på nya sätt. Sedan i höstas har fler än 200 projekt startats av utvecklare runt om i Sverige.

– I framtiden kanske du vill att Spotify ska ge dig information om din resa i kollektivtrafiken eller få information om när nästa tåg går direkt i bilens navigator. Möjligheterna är oändliga! säger Elias Arnestrand.

Arrangör av den Nationella Inspirationsdagen var Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

För mer information kontakta:
Elias Arnestrand, affärsutvecklare Samtrafiken
elias.arnestrand@samtrafiken.se

Branschinitiativet TrafikLab är ett samarbete mellan Samtrafiken, Stor-Stockholms Lokaltrafik och Viktoria Institute.

TrafikLab.se – www.trafiklab.se/om-trafiklab
Samtrafiken – www.samtrafiken.se
Viktoria Institute – www.viktoria.se
Projektet Innovation för hållbart vardagsresande - http://web.viktoria.se/iset

Samtrafiken i Sverige AB är ett bolag som ägs gemensamt av 35 trafikföretag, offentliga och kommersiella. Samtrafiken utgår alltid från den enskilde resenärens behov och verkar för gemensam nytta för alla samverkande trafikföretag. Huvuduppgiften i vår verksamhet är att knyta ihop kollektivtrafikssverige. Riksdatabasen och Resplus är navet i samarbetet mellan Samtrafiken och trafikföretagen. Hos oss finns också den nationella reseplaneraren ResRobot som innefattar alla trafikslag med detaljerad stationsinformation.