Samtrafiken i Sverige AB

TrafikLab.se vinnare på ePSI platform Conference 2012

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 11:22 CET

TrafikLab.se vinnare på ePSI platform Conference 2012
Samtrafikens Trafiklab.se var en av fyra vinnare i kategorin Transport Data på ePSI platform Conference 2012. TrafikLab.se är ett initiativ för öppen trafikdata där utvecklare konstadsfritt kan ta del av innovativ tjänsteutveckling. Syftet är att möjliggöra utvecklandet av bättre resetjänster med målet att öka det kollektiva resandet.

Konferensen ePSIplatform Conference 2012 i Rotterdam, Holland samlade 350 deltagare från mer än 40 länder på temat återanvändning av data.  Inom ramen för konferensen fanns tillkännagivandet av 38 ePSI Trailblazers, dvs. projekt som ses som goda föredömen för återanvändning av öppna data.  Samtrafikens Trafiklab.se utsågs till en av fyra vinnare i kategorin Transport Data.

– Vi är otroligt glada över det här priset och samtidigt är det ett bevis på att vi - och självklart alla engagerade utvecklare på trafiklab - ligger i framkant i utvecklingen av nya produkter och tjänster inom kategorin Transport Data, säger Elias Arnestrand, affärsutvecklare på Samtrafiken.

Konferensen finansieras av EU-kommissionens eContentplus-program som har till uppdrag att stimulera europeiskt återanvändande av data från den offentliga sektorn.

– Genom öppna APIer kan fler bidra till att utveckla nya innovativa tjänster inom transportsektorn. Det hjälper oss i vår ambition att bland annat öka det kollektiva resandet, säger Daniel Rudmark, Industrial Researcher på Viktoria Institute.

Trafiklab.se tilldelades 2011 en guldmobil av tidningen Mobil för "Årets offentliga tjänst" och är ett samarbete mellan Samtrafiken i Sverige AB, Stor-Stockholms Lokaltrafik  AB och Victoria Institute inom ramen för projektet Innovation för hållbart vardagsresande.

För mer information kontakta:
Elias Arnestrand, affärsutvecklare Samtrafiken
elias.arnestrand@samtrafiken.se

Daniel Rudmark, Industrial Researcher Viktoria Institute
daniel@victoria.se

Referenslänkar:
ePSI platform Conference 2012 - http://epsiplatform.eu/content/join-us-epsiplatform-conference-2012
TrafikLab.se – www.trafiklab.se/om-trafiklab
Samtrafiken – www.samtrafiken.se
Viktoria Institute – www.viktoria.se
Projektet Innovation för hållbart vardagsresande - http://web.viktoria.se/iset

Samtrafiken i Sverige AB är ett bolag som ägs gemensamt av 35 trafikföretag, offentliga och kommersiella. Samtrafiken utgår alltid från den enskilde resenärens behov och verkar för gemensam nytta för alla samverkande trafikföretag. Huvuduppgiften i vår verksamhet är att knyta ihop kollektivtrafikssverige. Riksdatabasen och Resplus är navet i samarbetet mellan Samtrafiken och trafikföretagen. Hos oss finns också den nationella reseplaneraren ResRobot som innefattar alla trafikslag med detaljerad stationsinformation.