Evenemangstips

Trafiksäkerhet med tyngd! En ny halkbana i Stockholm invigs

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2006 09:32 CEST

En ny halkbana i Stockholm invigs fredagen den 1/9 klockan 12.00 av Prins Carl Philip och Vägverkets Generaldirektör Ingemar Skogö.

Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge AB inviger en ny halkbana för i första hand vidareutbildning av förare i tunga fordon. Den nya banan innebär att vi kan ge förarna i Stockholmsregionen en bättre möjlighet att möta framtidens hårda krav på utbildning i trafiksäkerhet och miljöpåverkan.

- Ett kommande EU-direktiv ställer nya krav på yrkesförarnas utbildning och vi finns här för att stötta förarna i regionen. Hur säkra fordon och hur bra övervakningssystem vi än har, så krävs det alltid en förståelse hos föraren för att systemen ska fungera – därför finns vi, menar platschef Hans Löfgren.

Bland de ca 340 inbjudna gästerna märks även Vägtrafikinspektionens Generaldirektör Lars Bergfalk, NTF:s trafiksäkerhetsforskare Nils-Petter Gregersen, MHF:s Tom Bjerver, Vägverkets körkortsavdelningschef Tom Ramstedt, och många fler från såväl offentlig förvaltning som privata företag i trafikbranschen.

Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge AB, eller Gillingebanan som den ofta kallas, har en stark förankring i regionen. De allra flesta stockholmare har ju gjort en del av sin körkortsutbildning här. Företaget utbildar idag nära 14.000 körkortsaspiranter årligen samt att cirka 4.000 yrkesförare vidareutbildas. Sedan starten 1975, då anläggningen invigdes av kung Carl Gustaf, har vi haft mer än 500.000 elever och kursdeltagare.

Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge AB ägs av Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR, och har, liksom sitt ägarförbund, som främsta mål att utveckla förarutbildningen och därigenom främja trafiksäkerheten i Sverige.

Den officiella invigningen startar 13.00 med invigningstal av Ingemar Skogö. Banans högtidliga öppnande sker sedan genom att Prins Carl Philip kör en buss genom det blågula bandet.

Därefter vidtar en halvtimmes uppvaktningstal från olika gratulanter, den officiella delen av invigningen avslutas klockan 14.00. Vid detta klockslag kommer Prins Carl Philip att besöka
Gillinges Säkerhetshall i ca 30 minuter innan han avslutar sitt besök och avreser.

Pressträff i Säkerhetshallen efter avslutad förevisning, (ca 14.40).
Fotograf finns på plats.
För ytterligare information kontakta:

hans.lofgren@gillinge.se