Trimble Solutions Sweden AB

Trafikverket väljer NovapointDCM

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2016 13:03 CET

NovapointDCM ingår i ett uppdrag som Trafikverket har tilldelat Acando som huvudleverantör av hela systemet och Triona som underleverantör av den delen av systemet som hanterar väg- och järnvägsnätet.

Lösningen skall realiseras med hjälp av Trionas systemplattform Transport Network Engine (TNE) och NovapointDCM, Vianova Systems’ klient for modellering av infrastruktur.

Lösningen skall implementeras inom ramen för Trafikverkets ANDA-projekt och skall delvis ersätta dagens system, samt tillföra ny funktionalitet.

– Vi är stolta över att bidra till Trafikverkets ANDA-projekt, säger Idar Kirkhorn, VD för Vianova Systems. – Inte minst då det inkluderar trafiknät för både väg och järnväg i en och samma lösning, något som är unikt. Det passar också bra in i vårt fokus på DCM(Design-Construct-Maintain). Tillsammans med Triona kommer vi också att introducera användandet av GeoPackage, en del av ISO 19100-standarden, för att skicka större datamängder mellan olika system.

För mer information, ta kontakt med Idar Kirkhorn, VD Vianova Systems, idar.kirkhorn@vianova.no, +47 97 68 65 28.

Vianova är marknadsledande i Sverige när det gäller programverktyg inom mark och infrastrukturprojektering med hektäckande lösningar från projektering till underhåll av infrastruktur.