Tranås Ungdomsförening

Tranesbladet - höstnumret ute nu

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2019 12:56 CEST

I Tranesbladets höstnummer kan man bland annat läsa om gården Ecotopia som ligger en liten bit utanför byn. Ecotopia är en ideell verksamhet med syfte att sprida kundskap för medskapande av en hållbar framtid. Här finns bland annat en permanent utställning om ekologiska byggnadsmaterial, gårdens naturresurser samt ett ekofik som håller öppet i samband med guidade visningar. Som medlem i Tranås Ungdomsförening har man möjlighet att få delta i en sådan visning. Det ges även en ny chans att få se Joneborgs Bil- och Leksaksmuseum.

I detta nummer kan man även läsa om storkar och storkprojektet. På Munkamöllan har ett storkbo monterats och i byn har inte bara 7-8 "vanliga" storkar siktats, utan även en svart stork till fågelskådarnas stora förtjusning.

I bladet finner man även bilder från sommarens alla evenemang. Midsommarfirandet, konserten med Danne Stråhed och Sven Melander som snabbt blev utsåld och som orsakade långa köer genom hela byn före insläppet,  Ungdomsföreningens årliga loppmarknad, Veteranträffen och mycket mera.