Transcenders

Transcenders – Berättelser som tar sig utanför boksidorna

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2013 10:34 CEST

Transcenders är ett projekt och en berättelsevärld som ska bli tre romaner om ett gäng unga som försöker hitta sin plats i tillvaron. Tatuerade tårar är den första boken i serien, och under våren får karaktärerna i boken liv – på hemsidan som är kopplad till projektet. Bakom projektet står Bobbi A Sand, speldesigner och författare från Malmö.

– Syftet med Transcenders är att skapa starka berättelser och karaktärer som man kan känna igen sig i, säger Bobbi.

– Karaktärerna ska kännas så levande att de tar sig ut från boksidorna och in i den vanliga världen, och det är därför webbplatsen finns, där man kan lära känna dem bättre, se bilder på dem och t ex läsa vad de skriver med egna ord i en blogg. Vill man delta i världen kan man göra det bland annat genom att svara på frågor och diskutera på hemsidan.

Men allt sker inte online; lördagen den 13/4 kommer Transcenders att finnas med på Hållbar lördag på Malmö Stadsbibliotek.

– Hållbarhet innefattar även social hållbarhet, och jag tror att vi kan skapa ett bättre samhälle genom att våga se, och ta ett större ansvar för medmänniskor som inte mår bra. När det gäller unga är det extra viktigt. Jag hade själv en svår tonårstid, och detta är mitt sätt att försöka ge något tillbaka: Till dem som har det så idag vill jag ge en känsla av hopp, av att hur jävligt det än må vara nu, så finns det alltid en chans att det blir bättre. Men jag vill också skapa en förståelse hos föräldrar och hos de som arbetar med unga människor för hur det kan vara när man kommit på kant med tillvaron.

Under våren kommer mycket av aktiviteterna i projektet att ske online. I början av hösten kommer nästa bok ut; Jag är skillnad, som handlar om Maxi, en rockstjärnewannabe som måste omdefinera sig själv för att våga låta någon se honom så som han verkligen är.

Hållbar lördag på Malmö Stadsbibliotek: http://www.malmo.se/Medborgare/Biblioteken/Vara-bibliotek/Stadsbiblioteket/Program/Hallbar-lordag.html

Transcenders

är ett transmedialt litteraturprojekt som kretsar kring tematiken identitet, sexualitet och skapande. Hemsidan www.transcenders.se är navet i berättelsevärlden.

Bobbi A Sand

är speldesigner och författare från Malmö. Hon älskar subkulturer, musik och att skapa saker. Utöver projektet Transcenders driver hon spelföretaget Ozma Games.