Jays AB (publ)

Transferator förvärvar 20% av svenska hörlurstillverkaren Jays AB

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 13:22 CET

Transferator AB (publ) investerar i den svenska hörlurstillverkaren Jays AB. Investeringen kommer att följas av en fullt garanterad nyemission i Jays AB riktad till aktieägarna i Transferator AB samt allmänheten i syfte att finansiera en fortsatt internationell lansering av Jays produktlinje.

Transferator har förvärvat 20% av kapital och röster i Jays AB från riskkapitalfonden Creandum och avser därtill att genomföra en ägarspridning i Jays AB inför en kommande emission och listning på svensk handelsplats.  Inför nyemissionen kommer Transferator att äga 20%, Creandum 20% och Transferators aktieägare, genom en kommande vederlagsfri utbokning, ca 27% av Jays AB. Resterande delen av Jays AB ägs till huvudsak av personal och ledning. Mer detaljer såsom avstämningsdag, villkor m.m. avseende den vederlagsfria utbokningen av aktier i Jays AB till Transferators aktieägare kommer att meddelas inom kort.

-Jays har på tre år byggt ett starkt varumärke och vunnit kritikernas och konsumenternas förtroende med  produkter som har rönt stor uppmärksamhet internationellt. Vi är imponerade över hur Jays genom en ren nordisk design, smarta teknikval och hög kvalitet så snabbt lyckats ta sig till en internationell position, säger Jakob Johansson, VD Transferator i en kommentar.

- Vi befinner oss just nu i en mycket expansiv fas. Bolagets produkter finns idag i 20 länder och står inför en lansering av en kraftigt breddad produktlinje och internationell expansion. Transferator och Jays bildar i och med denna affär en stark allians vid en bra tidpunkt, säger Rune Torbjörnsen, VD för Jays AB.

Webb:  www.jays.se

Testresultat: www.jays.se/products/general/awards-reviews.html

Aktivister: www.jays.se/blog/words-about

För mer information, vänligen kontakta:

* Rune Torbjörnsen, VD Jays AB

Mobil: +46 (0) 733 730 770

E-post: rune.torbjornsen@jays.se

* Jakob Johansson, VD Transferator AB (publ)

Mobil: +46 (0) 735 060 707

E-post: jakob.johansson@transferator.com

Transferator är ett riskkapitalbolag med strategin att förvärva minoritetsandelar i lovande tillväxtföretag med tydlig värdepotential, onoterade såväl som noterade. Transferators portfölj består idag av Green Gaming Group Ltd, Jays AB, Broadband Innovations, Mediaprovider Scandinavia AB, Aqurat Fondkommission AB och Värmlands Finans Sverige AB.

Jays utvecklar, designar och tillverkar hörlurar och accessoarer för portabla mediaspelare. Jays tillhandahåller högkvalitativa produkter, utformade för att ge användaren en maximal ljudupplevelse. Jays passion är jakten på det perfekta ljudet – ljudet som berör och inspirerar användarens själ och hjärta. Bolaget är i stark tillväxt och produkterna säljs i över 20 länder världen över.