Conveyor 22 AB

Transportsystem för chips

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2013 15:10 CET

Att på ett mjukt och skonsamt sätt transportera chips har varit en utmaning för livsmedelsindustrin. Conveyor 22 AB lanserar nu sin senaste produkt Clean Line 121 som en bra lösning på problemet.

Chipsen skadas lätt under transporten när de faller från ett transportband till ett annat. När vibrationstransportörer används vibreras salt och kryddor av eftersom rörelsen är så högfrekvent. Skaktransportören som Conveyor 22 nu presenterar löser dessa problem.

Anne-Maj Öström, VD Conveyor 22, berättar att företagets nya skaktransportör Clean Line 121 är mycket lämplig för chipsförflyttning.

Vi har tagit fram Clean Line-serien med tanke på livsmedels- och även läkemedelsindustrin, säger hon. Skakmataren har IP-klass 66 och är alltså dammtät och spolningsbar. Materialet är korrosionsbeständigt; rostfritt stål och aluminium och tätningarna är av teflon med hög kemisk resistens och lång livslängd. Detta gör Clean Line 121 till den första elektriska linjära skaktransportören avsedd för livsmedel, läkemedel och andra krävande miljöer.

Lars Sandberg, konstruktör, förklarar att den mjukt skakande rörelsen flyttar de färdiga chipsen så varsamt framåt på transportrännan att salt och kryddning bibehålls.

Rörelsen sprider ut och fördelar chipsen jämt på den rostfria transportrännan. Ytan är helt okänslig för värme och är lätt och snabb att rengöra.

Flyttning ut ur en maskin och överlämning mellan rännor eller till nästa maskin kan ske med bara någon millimeters dropphöjd och produkten skonas.

Att bli av med små partiklar är enkelt och rationellt genom att använda en transportränna av hålad plåt. Att Clean Line 121 dessutom har en ljudnivå på endast 60 dB gynnar arbetsmiljön.

Det inbyggda kontrollsystemet med start/stoppfunktion och driftsstörningsvarning är ytterligare en fördel. Även underhållsmässigt är Clean Line 121 i en klass för sig då den endast jobbar med en enda yttre rörlig del. Alla mekaniska delar är inbyggda.

Clean Line 121 är verkligen en efterlängtad produkt inom branschen och det är mycket roligt att kunna erbjuda den, avslutar Lars Sandberg.

www.conveyor22.se