Svenska Orienteringsförbundet

Tre av fyra ettor höll undan till cupseger

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 10:11 CEST

Det blev en minst sagt spännande upplösning i Silva Junior Cup på Gotland. Främst i D20-klassen där Anna Persson och Elin A Skantze hade en knivskarp duell. Skantze kom 19 sekunder för sent i mål för att lyckas hålla undan i sammandraget. Det betyder att de fyra totalsegrarna är som på bilden här intill, från vänster Johan Aronsson, Tisaren (H18), William Lind, Sävedalen (H20), Jenny Lönnkvist, Tullinge (D18) och Anna Persson, Göingarna (D20).

Det var många hårda dueller omtotalsegrarna som utkämpades i naturreservatet norr om Hangvar på nordvästra Gotland. Den mest rafflande striden var i D20, där Anna Persson, Göingarna, hade sex poäng att ta in på Elin A Skantze, Järla. Vid varvningen efter halva banan hade Persson kopplat greppet och båda tjejerna sprang riktigt bra.
När JVM-ettan Anna Persson sprang i mål gjorde hon det som överlägsen segrare på deltävlingen och därmed var Elin A Skantze tvungen att bli tvåa för att rädda totalsegern.
Precis när Skantze kom in på upploppet gick tiden ut, och hon var visserligen slagen av Persson med nära fyra minuter, men det fattades bara 19 sekunder till andraplatsen. Nu blev det Linnea Lidström, Landehof, som tog den och därmed hjälpte Anna Persson till totalseger.

Femteplatsen räckte för Wille
Nästan lika hårt var det i H20. William Lind, Sävedalen, ledde totalt och hans femteplats räckte precis för att hålla Henrik Jansson, Tisaren, bakom sig. Henrik slutade trea och tog in sju poäng på Lind, men det fattades två poäng för att nå ikapp. I praktiken kan man säga att Lind klarade sig med 17 sekunders marginal, eftersom det var så mycket han var före klubbkompisen från Sävedalen, Magnus Carlstedt, som tog hand om sjätteplatsen. För Marcus Millegård, också han Sävedalen och tvåa i sammandraget inför finalloppet, gick det inte alls och han slutade på elfte plats, slagen med drygt sju minuter.
Sista deltävlingen vanns nu av Mikael Nordström, Rånäs, som fick ordning på tekniken efter en mindre bra förstadag på Gotland. Han var exakt minuten snabbare än Gustav Strindhagen, Vittus. Det förde också upp Nordström till fjärdeplatsen i sammandraget.

Från 43:e plats till seger
I D18 samlade Jenny Lönnkvist, Tullinge, ihop sig efter sin 43:e-plats på lördagen. Nu startade hon i ledarparet tillsammans med Malin Sand, Tisaren, som behövde ta in en poäng på Lönnkvist. De båda toppade också sista deltävlingen överlägset och det blev verkligen en kamp dem emellan. Vid varvningen var Malin Sand halvannan minut före, men hade då haft den lättare av de två slingorna.
- Jag såg att Malins karta var borta vid varvningen och förstod att hon var före, men samtidigt såg jag att den slingan jag skulle ut på såg betydligt lättare ut, så jag kände att chansen fanns, säger Jenny.
I mål spurtade 16-åringen från Tullinge och fick snabbt klart för sig att Sand fortfarande var kvar i skogen. 1.32 senare var det dags för Tisarentjejen att nå målet.
- Jag orkade vinte springa. Efter 25-manna har jag bara sprungit totalt 50 minuter, och jag hade ingen fart idag, klagade Sand, som också missade en kontroll rejält på slutvarvet.
Jenny Lönnkvists totalseger är historisk såtillvida att det aldrig tidigare i cupens 24-åriga historia är en 16-åring som slagit alla juniorerna över en hel säsong.

Det kunde slutat illa, Johan
Johan Aronsson, Tisaren, hade ett till synes ointagligt försprång i H18-klassen, men det kunde slutat riktigt illa.
- Gjorde ett riktigt plattlopp idag. Har inte haft någon som helst koll på läget, konstaterar Aronsson som blev 28:e man och därmed bara tog tre ynka poäng i cupen.
Därmed fanns chansen för Mikael Kristensson, Torfinn, att nå ikapp, men inte heller han hade någon bra dag och för hans del slutade det med 20:e plats.
- Jag såg att Mikaels karta låg kvar när jag varvade, och då hade jag själv sprungit riktigt illa, så då förstod jag att inte han heller hade någon chans på topplacering, säger Johan Aronsson.
Nu blev det istället Johan Eriksson, Gävle, som avslutade med en seger, 1.18 före Patrik Karlsson, Växjö OK.

Resultat, finalen i Silva Junior Cup. Arrangör Gotlands Bro OK
H 20: 1) Mikael Nordström, 59.55, 2) Gustav Strindhagen, Vittus, 1.00.55, 3) Henrik Jansson, Tisaren, 1.01.17.
H 18: 1) Johan Eriksson, Gävle, 44.17, 2) Patrik Karlsson, Växjö OK, 45.35, 3) Pelle Engstrand, Rehn, 46.30.
D 20: 1) Anna Persson, Göingarna, 49.17, 2) Linnea Lidström, Landehof, 52.56, 3) Elin A Skantze, Järla, 53.15.
D 18: 1) Jenny Lönnkvist, Tullinge, 44.13, 2) Malin Sand, Tisaren, 45.45, 3) Maria Jonasson, Midälva, 47.11.

Slutställning i Silva Junior Cup efter 11 deltävlingar
H 20: 1) William Lind, Sävedalen, 327, 2) Henrik Jansson, Tisaren, 325, 3) Marcus Millegård, Sävedalen, 307, 4) Mikael Nordström, Rånäs, 294, 5) John Fredriksson, Täby, 288.
H 18: 1) Johan Aronsson, Tisaren, 327, 2) Mikael Kristensson, Torfinn, 296, 3) Patrik Karlsson, Växjö OK, 270, 4) Pelle Engstrand, Rehn, 261, 5) Erik Liljequist, Älme, och Johan Eriksson, Gävle, 238.
D 20: 1) Anna Persson, Göingarna, 344, 2) Elin A Skantze, Järla, 340, 3) Sofie Johansson, Linné, 300, 4) Johanna Lindberg, Denseln, 290, 5) Helena Andersson, Tisaren, 250.
D 18: 1) Jenny Lönnkvist, Tullinge, 318, 2) Malin Sand, Tisaren, 311, 3) Sara Eskilsson, Haninge, 265, 4) Sofia Adolfsson, Kåre, 247, 5) Eva Svensson, IFK Mora, 204.

Kompletta resultat från finalhelgen på Gotland