Previa

Tre av tio anställda har dålig kondition

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 08:13 CET

Tre av tio anställda har så dålig kondition att de löper förhöjd risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Den låga konditionsnivån kan också innebära att de får svårt att prestera bra på jobbet. Det visar en ny undersökning av konditionen hos 55 000 anställda i hela landet, som hälsoföretaget Previa har gjort.

Konditionstesterna visar att 30 procent av de anställda har dålig kondition. Det innebär en förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom och kan leda till att man får svårare att prestera bra på jobbet. 35 procent har medelgod kondition och 35 procent ligger på en hög nivå. I undersökningen uppger hälften av de anställda, 49 procent, att de har en stillasittande fritid eller endast motionerar lätt.

– Dålig kondition sliter på kroppen och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. En rask promenad på en halvtimme om dagen räcker för att orka med både arbetet och en aktiv fritid, säger Urban Svensson, företagsläkare och medicinskt ledningsansvarig på Previa.

Undersökningen visar också på stora skillnader i landet. Lägst andel anställda med dålig kondition finns i Västerbotten, där 26 procent ligger under en tillfredsställande nivå. Norrbotten och Uppsala län har flest anställda med dålig kondition, där ligger hela 37 procent under tillfredsställande nivå.

– Som arbetsgivare bör man uppmuntra och underlätta för de anställda att motionera regelbundet. En piggare personal med god kondition leder till bättre arbetsinsatser, färre sjukskrivningar och en mer framgångsrik verksamhet, säger Urban Svensson.

Statistiken kommer från en undersökning där hälsoföretaget Previa har kartlagt konditionen hos 55 000 anställda i hela landet mellan 2007 och april 2010.

Fyra tips till arbetsgivaren för att främja goda motionsvanor

1. Skattefri motion.
Utnyttja möjligheten att erbjuda de anställda skattefria friskvårdsbidrag till motion, exempelvis i form av ett årskort på en träningsanläggning.

2. Anordna en stegtävling. Stegräknare är ett effektivt sätt att bli medveten om hur mycket man rör sig. Anordna en stegtävling för att skapa engagemang och delaktighet.

3. Uppmuntra promenader.
I stället för att ta en kaffe i köket, gå en promenad runt kvarteret. Promenader hjälper också när man har kört fast och behöver tänka.

4. Få in mer rörelse i vardagen. Inför gående möten och ställ skrivaren längst bort i lokalen – små åtgärder som kan göra stor skillnad.

Previa är Sveriges ledande företag inom företagshälsa. Genom att erbjuda tjänster inom hälsa, arbetsmiljö, rehabilitering och ledarskap hjälper vi företag och organisationer att skapa goda resultat och öka sin konkurrenskraft. Previa har 1 000 anställda på 70 orter i hela landet och anlitas av 6 000 arbetsgivare med 900 000 anställda. Previa ägs av Tryghedsgruppen i Danmark och omsatte 839 miljoner kronor under 2009. Läs mer på www.previa.se