Tradera AB

Tre avslut per minut dygnet runt på Tradera.com

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2003 10:38 CET

Varje minut dygnet runt avslutas tre auktioner med vinnande bud på Tradera.com. Tradera är i dagsläget Sveriges och Skandinaviens största köp & sälj marknad sett till utbudet av varor till salu. Under början av oktober passerade Tradera över 200 000 auktioner som pågår samtidigt. Det är nästan dubbelt så många aktiva annonser som närmaste konkurrent online, och motsvarar ca 10 nummer av Gula Tidningen. Tradera har haft en mycket snabb tillväxt de senaste två åren, och är sedan årsskiftet lönsamma. Dessutom växer hela köp och sälj marknaden på Internet mycket starkt vilket talar för en fortsatt stark tillväxt.

- Tradera får i dagsläget in mellan 20 000 – 30 000 nya auktioner per dag, och dessa ligger i snitt ca 8 dagar aktivt på sidan. Detta gör att det hela tiden finns ett intressant utbud på Tradera. Detta visar sig inte minst på tiden som varje Tradera besökare spenderar på sidan vilken enligt Nielsen Netratings är ca 68 minuter, och varje besökare återkommer till sidan ca 7 gånger per månad, säger Daniel Larsson, Marknadschef på Tradera.

- Vi på Tradera har studerat eBays utveckling mycket noga och försökt lära oss mycket om hur de har utvecklat sin tjänst. Genom dessa studier har vi försökt bygga Tradera på liknande sätt, fast anpassat för den Svenska marknaden. Det vi ser är att auktioner är ett roligare och smartare sätt för kunderna att göra affärer på. Säljarna ökar också sina chanser att få ett rättvist marknadspris genom auktionsförfarandet. Dessutom är det inte minst viktigt för säljarna att deras saker säljs, det är det som gör att tjänster som Tradera fungerar, säger Jonas Nordlander, VD på Tradera.

Jonas Nordlander, VD
Tradera AB Phone: +46-8 412 83 00