Svenska Bowlingförbundet

Tre debutanter i bowlingens EM-lag

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 11:26 CEST

Förbundskaptenen Tomas Leandersson har tagit ut tre debutanter i bowlinglandslaget tillherr-EM i Ålborg 6-13 juni.
Men det ärverkligen inga novisersom får dra på sig landslagströjan för första gången i ett stort mästerskap.
32-åringarna Erik Andersin, Sundbyberg,och Mathias Årup, Team Pergamonsamt 38-årige Martin Paulsson, Kulladals BS, har lång erfarenhet av internationellt tävlande och det är deras positiva utveckling under det senaste året som öppnat dörren till landslagsspel.
- De är nya i landslaget men allasom tävlar ute i Europa vet vilken kapacitet Erik, Mattias och Martin har. Vi kommer att åka till EM för att vinna guld på alla distanser. Det är min målsättning och jag vet att killarna tänker likadant, säger Tomas Leandersson.
Han byter ut halva landslaget jämfört med VM i Bangkok förra året. Kvar finns Martin Larsen och Robert "Robban" Andersson, som står för massor av rutin, och Dennis Eklund.
- Det var skönt att både Martin och Robban ville satsa på EM. Vi behöver deras erfarenhet i laget, konstaterar Tomas.

När det gäller de tre debutanterna säger landslagschefen så här:
- Martin Paulsson har haft en fantastisk säsong, både här hemma och internationellt, har möjligen gått ner lite den senaste tiden men det är nog bara bra. Han kommer igen till EM och det ska bli kul att se honom i landslaget.
- Erik Andersin är den som tagit det största steget. Erik är en fighter ut i fingerspetsarna, det är väl hans finska blod som gör sig gällande. Han ger sig aldrig. Det är bara en tidsfråga innan han vinner något riktigt stort. Har ökat sin lägstanivå rejält.
- Mathias Årup har precis som Erik förbättrat sin lägstanivå. Har också förändrat sin spelteknik vilket hjälpt honom mycket. Mathias har ett bra grundspel som är nödvändigt när vi ska tävla på både kort och lång oljning.

Hela EM-laget kommer att tävla i Turkiet (Istanbul Open) den här veckan och där får de sällskap av Tomas Leandersson. Andra viktiga uppgifter som ska klaras av före EM är Örgrytes Super Six i Göteborg 1-3 maj, SM-slutspelet för 8-mannalag i Kalmar 8-10 maj där alla i EM-laget kommer att finnas med och Aalborg International 21-24 maj.

33 nationer är anmälda till mästerskapet. För mer information om EM i Ålborg se mästerskapets hemsida http://www.emc2009.dk/

Det svenska EM-laget:
Erik Andersin, Sundbybergs IK
Robert Andersson, Team Pergamon, Göteborg
Dennis Eklund, Sundbybergs IK

Martin Larsen, Team Pergamon, Göteborg

Martin Paulsson, Kulladals BS, Malmö

Mathias Årup, Team Pergamon, Göteborg.

För mer information om detsvenska laget, kontakta Tomas Leandersson på telefon 0705-605 962.

SVENSKA BOWLINGFÖRBUNDET

Hans Karlsson