Forum för utställare

Tre finalister utsedda till priset Årets utställning 2015

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2016 12:09 CET

NU HAR VI TRE FINALISTER TILL PRISET ÅRETS UTSTÄLLNING 2015

Juryn i Forum för utställare samlades i februari för att utse de tre finalisterna. Vilka utställningar har utvecklat utställningen som medium 2015? Juryn utgår från att Årets utställning ska bidra till utvecklandet av utställningen som medium och beaktar följande kriterier i motiveringen: Berättelse/dramaturgi, Gestaltning, Publikvänlighet och Metod.

I år föreslogs 27 utställningar till tävlingen vilket är rekord. Av dessa har juryn tagit fram de 3 finalister som medlemmarna nu ska rösta på. Sammantaget ser juryn att fler utvecklar sina arbetsmetoder och att lekfullhet ofta finns som en viktig komponent.

DE NOMINERADE FINALISTERNA 2015 ÄR FÖLJANDE, MED JURYNS MOTIVERING:

MegaMind – Tekniska Museet, Stockholm

Deltagande på lika villkor i en kvalitetssäkrad, tempoväxlande gestaltning som triggar nyfikenhet och låter besökaren undersöka kreativa processer från idéer till innovationer. Med futuristiska former, ett stort urval material, färger och teknik har en kreativ och stimulerande miljö formats där det egna utforskandet innebär att våga utmana sina förmågor.

Playground – Världskulturmuseet, Göteborg

En utmanande, gränsöverskridande och lekfull utställning som leker med kroppen i en scenisk och normkreativ miljö. Vad händer med våra normer och värderingar om du väljer att förändra dig? Genom vardagliga föremål, berättelser och interaktiva stationer uppmärksammas alla människors lika värde i detta viktiga utställningsrum som inkluderar.

Utopian Bodies – Fashion looks forward – Liljevalchs, Stockholm

Med flera viktiga kulturella, sociala och samhälleliga frågeställningar i grunden ledsagas besökaren i att finna möjligheter och skapa sin egna visionära framtid i denna storslagna utställning. Med fingertoppskänsla har en kreativ konstnärlig gestaltning skapats om hur mode kan användas för att skapa en hållbar framtid

MER INFORMATION OM PRISET ÅRETS UTSTÄLLNING OCH OM FINALISTERNA:

Endast medlemmar i Forum för utställare röstar under östningsperiod: 3 februari 2016 – 6 mars 2016.

Priset Årets utställning 2015 delas ut under Riksförbundet Sveriges Museer i Linköping den 19 – 21 april 2016.

Läs mer om priset på: www.forumforutstallare.se

Läs mer om Tekniska museet: www.tekniskamuseet.se

Läs mer om Världskulturmuseet: www.varldskulturmuseerna.se/varldskulturmuseet

Läs mer om Liljevalchs: www.liljevalchs.se

Kontakt Forum för utställare:

Christian Penalva, Sekreterare

christian.penalva@kulturen.com

Kontakta Liljevalchs:

Mårten Castenfors, Chef marten.castenfors@stockholm.se08-508 31 332

Kontakt: Världskulturmuseet:

Karl Magnusson, Museichef,

karl.magnusson@varldskulturmuseerna.se

010-4561113

Kontakt Tekniska museet:

Peter Skogh, museidirektör

Peter.skogh@tekniskamuseet.se

08-4505663

Forum för utställare är en förening och ett nätverk för personer som vill utveckla utställningsmediet och samlar medlemmar nationellt i Sverige. Vi som är medlemmar jobbar som producenter, tekniker, scenografer, skribenter, ljussättare, intendenter och formgivare, en del på museer, andra på företag eller andra organisationer. Vi utser varje år Årets utställning, arrangerar studiebesök och resor för medlemmarna och olika arrangemang där vi diskuterar utställningsmediet.

www.forumforutstallare.se