Stockholms Stadsteater AB

Tre gånger Ibsen – en unik heldagsföreställning

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 11:37 CEST

Stockholms stadsteater sätter upp tre pjäser av Norges nationaldramatiker Henrik Ibsen i en unik heldagsföreställning. Rosmersholm, Byggmästare Solness och Lille Eyolf – tre dramer med en gemensam nämnare, passionen. Eller snarare, vårt sug efter passionen. I rollerna bland andra Jakob Eklund och Helena af Sandeberg.

Premiär 2 oktober på Klarascenen.

I Lille Eyolf är äkta paret Rita och Alfred Almers så uppslukade av varandra att de inte märker när deras spädbarn faller ner från ett bord. Lille Eyolf skadas för livet och Alfred längtar bort från passionen. Till den ”rena” kärleken.

Också i Rosmersholm och Byggmästare Solness längtar karaktärerna efter kärlek, extas och passion. Men vågar de tacka ja till kärleken? Och klarar extasen närheten till en annan människa?

Rosmersholm, Byggmästare Solness och Lille Eyolf är tre av Henrik Ibsens främsta pjäser som han skrev sent i livet.

– Det är en njutning att få frossa i Ibsen, säger regissören Ole Anders Tandberg. De här tre pjäserna gräver i samma mänskliga problematik från olika utgångspunkter.

Vi får möta människor som nästlat in sig i sina liv och är fångade i skuld och djupa kriser. De drömmer om frihet men är oförmögna att leva i verkligheten.

– De står vid sidan av och tittar på livet. Eller så väljer de att klamra sig fast vid depressionen för att undvika förändring. Vad hindrar människan från att gripa sin egen lycka när den bjuds?

Genom att spela de tre pjäserna i rad vill Ole Anders Tandberg visa på den koppling mellan självmord och sex som finns i texterna. Hur Ibsens karaktärer kämpar för att leva med kunskapen om livets meningslöshet.

– Den enda gången de här människorna vågar ge sig hän är när de är säkra på att de ska gå under.

– Hur ska man orka se en föreställning på sju timmar? Kanske för att på allvar utsätta sig för ett författarskap. Som att ha DVD-boxen In Treatment hemma och slippa vänta på nästa avsnitt. Hela säsongen på en kväll.

Pjäserna spelas enbart tillsammans och sätts upp som en heldagsföreställning klockan 14–21 med två pauser för mat och umgänge.

Ole Anders Tandberg är verksam som dramatiker, regissör och scenograf och har regisserat en mängd föreställningar i Sverige och Norge. Han är utbildad vid Dramatiska Institutet i Stockholm, Arkitekthögskolan i Oslo och Guildhall School of Music and Drama i London. På Stockholms stadsteater har han tidigare satt upp Onda Andar av Fjodor Dostojevskij (2006). Bland hans senare föreställningar märks Figaros bröllop på Kungliga Operan i Stockholm 2010, där han också regisserat Cosí fan tutte 2007.

Henrik Ibsen (1828–1906) brukar kallas för den moderna teaterns förgrundsgestalt. Med idédramerna Brand (1866) och Peer Gynt (1867) blev han en av de mest omtalade författarna i Norden. Han väckte stort uppseende med Ett dockhem (1879), Gengångare (1881) och En folkfiende (1882) där han angrep moraliska, religiösa och sociala konventioner. En ny fas inleddes med Vildanden (1884), där den psykologiska analysen fördjupades. Ibsens inflytande var enormt och han blev mönsterbildande för den naturalistiska dramatiken.

IBSEN 2010

Ingenjör Borgheim Jan Mybrand

Råttjungfrun Ida Engvoll

Premiär lördagen 2 oktober på Klarascenen