Regionförbundet Jönköpings län

Tre kinesiska delegationer besöker Jönköpings län

Pressmeddelande  •  2012-08-17 11:51 CEST

På måndag i nästa vecka besöker Tianjins viktigaste organisation inom forskning och teknik Jönköpings län. Delegationen ska bland annat få information om Science Parks verksamhet och Swereas forskningsinstitut. Dagen efter besöker vice borgmästaren från Beijings centrala distrikt och Kinas nya generalkonsul i Göteborg landshövdingen på ett lunchmöte. Den 30 augusti kommer slutligen en stor delegation med en av Tianjins högsta politiska ledare och ett tjugotal entreprenörer till länet för att diskutera fortsatt samarbete och bland att besöka Husqvarna AB.

Relationerna till Kina är i dag ett viktigt inslag i såväl nationell som regional politik. Sedan 2009 har Jönköpings län ett samarbetsavtal med Tianjin.

Tianjin är norra Kinas största hamnstad och är en av Kinas mest expansiva regioner med ca 12 miljoner invånare. Under åren har en rad utbyten, samarbeten och relationer etablerats inom ramarna för avtalet, och de närmaste veckorna får länet besök av två olika delegationer från Tianjin och ytterligare en från Beijing:

20 augusti 2012

En tjänstemannadelegation från Tianjin Science & Technology Commission, som är Tianjins viktigaste organisation inom forskning och teknik, besöker regionen. Delegationen vill få information om och diskutera Jönköpings stadsbyggnadsvision, Science Parks verksamhet och Swerea SWECAST:s forskningsinstitut och samarbete med industrin.

Science Park, Jönköping och Swerea SWECAST, Jönköping

Kontakt

Anne-Marie Hagström Hirschberg, Regionförbundet, mobil: 070-657 92 00, telefon: 036-10 20 20

21 augusti 2012

En delegation från People’s Government of Chaoyang District i Beijing, med vice borgmästaren som ledare, kommer tillsammans med Kinas nya generalkonsul i Göteborg till Jönköping att besöka landshövding Minoo Akhtarzand på ett lunchmöte.

Landshövdingens länsresidens i Jönköping

30 augusti 2012

Höga politiska ledare från Tianjin Municipal Committee CPPCC , med ordföranden i spetsen, träffar bland andra Regionförbundets ordförande Bengt Dahlqvist och kommunstyrelsens ordförande i Jönköping Mats Green för att diskutera fortsatt samarbete mellan Jönköpings län och Tianjin.

Delegationen består även av ett tjugotal entreprenörer och ett besök på och en presentation av Husqvarna AB står på dagordningen. Delegationen kommer dessutom att besöka Volvo och IKEA under sin visit i Sverige.

Husqvarna AB, Huskvarna

För kommentarer och information

Regiondirektör Rolf Persson, telefon: 036-10 20 31, mobil: 070-555 80 40, e-post: rolf.persson@regionjonkoping.se

Regionförbundets ordförande Bengt Dahlqvist, telefon: 036-10 20 35, mobil: 0722-30 33 10, e-post: bengt.dahlqvist@regionjonkoping.se

Sakkunnig internationell samverkan Anne-Marie Hagström Hirschberg, telefon: 036-10 20 20, mobil: 070-657 92 00, e-post: anne-marie.hagstrom-hirschberg@regionjonkoping.se

Presskontakt

Informationschef Helen Ulvegard, telefon: 036-10 20 18, mobil: 076-798 42 65, e-post: helen.ulvegard@regionjonkoping.se

Regionförbundet är den politiska arenan för samverkan och regional utveckling i Jönköpings län. Vårt uppdrag är att ansvara för det regionala tillväxtarbetet samt främja hållbar utveckling och tillväxt mot målet ett snabbare, öppnare och smartare län.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom