Svenska Ishockeyförbundet

Tre Kronor föll mot Lettland i VM i Schweiz

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 08:37 CEST

Tre Kronor föll mot Lettland med 2-3 (1-0, 0-2, 1-0, 0-0, 0-1) efter Overtime och straffar i sin andra VM-match måndagen den 27 april 2009 i PostFinance Arena i Bern, Schweiz. Lettland vinner på en oerhört taktiskt och disciplinerat väl genomförd match. Samtidigt lyckades Sverige inte komma upp i normal standard.

I första perioden visar Lettland direkt att de vill vara med och göra match av det här. Sverige styr dock merparten av spelet men Lettland kommer upp i snabba kontringar med farliga målchanser och det är Stefan Liv Sverige har att tacka för att det inte blir några mål. En sak som är roligt att se är att Sverige vänder upp och går till anfall så fort man får tag i pucken. I en jämn period tar Sverige ledningen med 1-0 genom mål av Linus Omark efter 15.26. Johan Harju tränger sig fram mitt i anfallszon och får till ett skott mot mål och därefter tar Linus Omark med sig pucken med skridsko och klubba åt höger och slår in pucken i mål vid sidan om en förbispelad Edgars Masalskis. Sverige vinner perioden med 1-0 och vinner skottstatistiken med 13-6.

I andra perioden fortsätter Lettland hålla sitt spel samtidigt som Sverige inte kan hålla uppe sitt spel från första perioden. Sverige påverkas av att backen Kenny Jönsson tvingas kliva av matchen och perioden spelas med fem backar. Sverige försöker skapa farligheter i anfallen och lyckas visserligen men samtidigt är Lettland fortsatt farligt i sina kontringar. Lettland kvitterar till 1-1 i power play efter 10.20. I slutet av perioden tar Lettland ledningen med 2-1 efter 19.15. Målet kom psykologiskt i slutet av perioden. Frågan är sedan om Sverige kan komma igen. Lettland vinner perioden med 2-0 trots att Sverige vinner skottstatistiken med 11-10. Lettland vinner perioden rättvist med 2-0, om än kanske ett mål för mycket. Nu är frågan om Sverige kan komma igen i tredje perioden. Stefan Liv har räddat Sverige från fler baklängesmål och nu måste anfallsspelet bli bättre.

I tredje perioden får Sverige börja i power play och spelar riktigt bra. Sverige kvitterar också till 2-2 genom mål av Magnus Johansson assisterad av Loui Eriksson efter 00.44. Loui Eriksson är placerad till höger och passar in i mitten av banan där Magnus Johansson strax nedanför blålinjen klipper till direkt och pucken går i mål bakom en skymd lettisk målvakt. Tyvärr tacklas Tobias Enström hårt mot sargen av Martins Karsums och tvingas blödande lämna plan. Tacklingen som naturligtvis mycket väl kunnat ge matchstraff renderade inte ens i en tvåminutersutvisning efter en mycket knepig domarbedömning av slovaken Vladimir Baluska, och kanadensiske schweizaren Brent Reiber.

I Overtime är matchen öppen och båda lagen skapar riktigt farliga målchanser. Linus Omark tar sig in i anfallszon och hakas omkull, dock utan utvisning.

I straffläggningen gör inledningsvis båda lagen två mål var på de tre första straffarna (svenska straffmål av Mattias Weinhandl och Magnus Johansson). När straffläggningen går till sudden death gör Lettlands Aleksandrs Nizivijs mål och målvakten räddar Magnus Johanssons skott och därmed går straffpoängen till Lettland.

Lettland tog därmed två poäng från denna match och Sverige får en poäng.

VM i Bern och Zürich-Kloten, Schweiz

24 april-10 maj 2009

PostFinance Arena, Bern, Schweiz

Måndagen den 27 april 2009

Matchfakta:

Lettland-Sverige 3-2

(0-1, 2-0, 0-1, 1-0) Efter Overtime och straffar

Period ett: 07.20 utv 2 min Aleksandrs Nizivijs hooking, 15.26 0-1 Linus Omark assist Johan Harju och Martin Thörnberg, 15.44 utv 2 min Girts Ankipans elbowing, Marcus Nilson roughing

Skott: 6-13.

Period två: 04.35 utv 2 min Niklas Persson hooking, 09.52 utv 2 min Linus Omark high-sticking, 10.20 1-1 Krisjanis Redlihs assist Girts Ankipans och Martins Karsums i power play spel fem mot fyra, 19.15 2-1 Lauris Darzins assist Mikelis Redlihs, 19.56 Martins Karsums utv 2 min slashing

Skott: 10-11.

Period tre: 00.44 2-2 Magnus Johansson assist Loui Eriksson i power play i spel fem mot fyra, 01.40 utv 2 min Aigars Cipruss interference, 15.31 utv 2 min Lauris Darzins delaying the game

Skott: 3-14.

Overtime:

Skott: 2-2.

Straffar: 1-0 Aleksandrs Nizivijs

Skott: 1-0. Totalt: 22-40.

Utvisningar: Lettland 5x2 min. Sverige 3x2

Domare: Vladimir Baluska, Slovakien, Brent Reiber, Schweiz

Publik: 4 421

Matchens lirare:

Lettland: Janis Sprukts

Sverige: Magnus Johansson

Årets VM spelas i Bern och Zürich-Kloten, Schweiz, under tiden 24 april-20 maj 2009.

Se även www.swehockey.se och www.iihf.com

INLEDANDE GRUPPSPELSMATCHER

GRUNDSERIEN

Dag, datum, tid, grupp, match nummer, match, arena,

Lördagen den 25 april 2009

C, 7, Sverige-Österrike 7-1 (3-0, 0-1, 4-0), PostFinance Arena, Bern

Måndag den 27 april 2009

C, 15, Lettland-Sverige 3-2 (0-1, 2-0, 0-1, 0-0, 1-0) efter Overtime och straffar, PostFinance Arena, Bern

Onsdagen den 29 april 2009

20.15, C, 23, Sverige-USA, PostFinance Arena, Bern

SVENSKA VM-MEDIAGUIDEN

Sveriges VM-mediaguide finns på http://info.swehockey.se under länken Media Guides.

PRESSBILD FÖR FRI PUBLICERING

Pressbild på Tre Kronors förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson bifogas. Vänligen ange: Foto: Fotokenne Reklamfoto AB vid publicering.

För eventuella frågor ring:

Tre Kronors förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson, mobiltel: 070 - 785 77 66

Tre Kronors presschef Johan Dahlqvist, tel: 08 - 449 04 05, mobiltel: 070 - 445 04 05