Svenska Ishockeyförbundet

Tre Kronor föll mot Ryssland i Czech Hockey Games 16-19 april

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2009 21:54 CEST

Tre Kronor föll mot Ryssland med 3-6 (0-2, 1-2, 2-2) i Liberec, Tjeckien, söndagen den 19 april i Czech Hockey Games som spelas under tiden den 16-19 april 2009. Deltagande nationer är Finland, Ryssland, Sverige och Tjeckien. Landskamperna spelas i Hakametsän Jäähalli, Tammerfors, Finland, och i Tipsport Arena, Liberec, Tjeckien.

Ryssland rivstartar matchen och tar ledningen med 1-0 efter 0.12 där Sverige inte hängde med och Ryssland fick ytor och utnyttjade detta också. Ryssland börjar spela väl så tufft med många tacklingar. Sverige stod dock upp och tacklade tillbaka. I slutet av perioden gör Ryssland 2-0 efter 18.03 precis när Sverige klarat av spel i numerärt under läge efter en utvisning. Det skapas många målchanser och det hade kunnat stå 3-2 till Ryssland.

I andra perioden är det bättre för svensk del. Det är dels för att Sverige spelade bättre, dels för att Ryssland inte spelade lika intensivt som i första perioden. En svensk reducering kom rättvist när Niklas Persson sköt 1-2 efter 13.55. Niklas Persson fick vid blå en lång passning från passning från Johan Åkerman i egen zon och åkte in på vänstersidan och klipper till och får till en fullträff som går rätt upp i ryske målvaktens bortre kryss (även Marcus Nilson fick assist på målet). Sverige var då lite på gång men det varade inte så länge. Bara tolv sekunder senare ökar Ryssland på till 3-1 efter 15.33. I slutet av perioden gör Ryssland 4-1 efter 19.33. Rysslands båda mål kom efter tempoväxlingar och mycket snyggt passningsspel där svenska försvaret inte riktigt hann med i svängarna.

I tredje perioden kommer Sverige tillbaka och reducerar till 2-4 genom mål av Niklas Persson assisterad av Christian Berglund och Marcus Nilson efter 05.17. I power play gör Sverige 3-4 genom ett hårt backskott från blålinjen av Johan Åkerman assisterad av Linus Omark och Johan Harju efter 08.59.

Sedan tar det roliga slut för svensk del. Ryssland drygar ut till 5-3 efter 13.48 och 16.03 kommer 6-3 som också blir slutresultatet. Totalt sett gör Sverige en ganska så skaplig match men Ryssland är bättre och vinner fullt välförtjänt. Det svenska försvarsspelet var inte tillräckligt bra denna dag och det behövs bättring inför VM som börjar den 24 april och för svensk del den 25 april med match mot Österrike den 25 april klockan 20.15 i TV6.

Turneringen Czech Hockey Games utgör VM-genrep för Tre Kronor som sedan inte spelar någon mer landskamp innan VM i Schweiz börjar den 24 april.

Czech Hockey Games

Tammerfors, Finland, och Liberec, Tjeckien

16-19 april 2009

Söndagen den 19 april 2009