Svenska Ishockeyförbundet

Tre Kronor vann mot Finland i Czech Hockey Games 16-19 april

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2009 21:43 CEST

Tre Kronor vann mot Finland med 5-4 (2-1, 2-2, 0-1, 1-0) efter 04.45 i Overtime lördagen den 18 april i Czech Hockey Games som spelas under tiden den 16-19 april 2009. Deltagande nationer är Finland, Ryssland, Sverige och Tjeckien. Landskamperna spelas i Hakametsän Jäähalli, Tammerfors, Finland, och i Tipsport Arena, Liberec, Tjeckien.

Matchen börjar med öppet spel där båda lagen skapar målchanser. Det är Sverige som tar ledningen med 1-0 genom mål av Martin Thörnberg snyggt framspelad av Linus mark efter 06.33. Johan Harju åker in i finländsk zon på vänstersidan och lämnar bakom ryggen till Linus Omark som slår en snygg diagonalpassning till högersidan där Martin Thörnberg nyper till direkt och finländske målvakten hinner inte med i sidledsförflyttningen. Finland kvitterar sedan omgående när Kalle Kerman skjuter 1-1 tretton sekunder senare efter 06.49. Jet är Jussi Makkonen som vinner en tekning i anfallszon på höger sida och får fram pucken till Kalle Kerman som skjuter hårt och välplacerat från mycket nära håll på Johan Holmqvists plockhandssida. I slutet av perioden drar Finland på sig en utvisning och i power play tar Sverige ledningen med 2-1 efter 16.23 efter mål av backen och lagkaptenen Kenny Jönsson. Det är Johan Åkerman som till höger uppe på blålinjen skjuter ett hårt skott som det blir retur på och Kenny Jönsson som gått på mål kan lyfta in pucken i mål förbi en överspelad Liro Tarkki i det finska målet. Sverige vinner första perioden rättvist med 2-1.

I andra perioden gör Sverige 3-1 genom mål av Marcus Nilson efter 02.23. Magnus Johansson skickar fram en djupledspassning till Marcus Nilson som tar emot pucken på blålinjen och åker fram mot mål och sätter ett hårt skott på målvaktens klubbhandssida. Sverige drar sedan på sig flera utvisningar och i spel fem mot tre kan Finland reducera till 2-3 efter 03.54. Sedan får Sverige chansen i power play och gör 4-2 genom mål av Martin Thörnberg efter 07.52. Martin Thörnberg stångas framför målet och skymmer finske målvakten när Johan Harju framspelad av Linus Omark och Kenny Jönsson kommer fram och lägger en lös backhand mot mål som finske målvakten faktiskt dräller in mellan benen (Martin Thörnberg kan ha varit på pucken också eftersom han tilldömdes målet av domarna). Finland reducerar till 3-4 genom ett power playmål av Janne Niinimaa efter 08.39. Andra perioden präglas också av relativt öppet spel och att det blir fyra mål beror dels på många utvisningar, dels på att ingen av målvakterna gör de där extra bra räddningarna som behövs om man ska vinna matchen.

Tredje perioden börjar inte bra alls för Sverige. Finland kvitterar till 4-4 genom ett power playmål av Kalle Kerman efter 00.58. Efter två minuters spel kommer Martin Hörnberg fri mot mål men hakas så kraftigt att domaren dömer straff. Mattias Weinhandl lägger straffen och försöker skjuta mellan benen på målvakten som dock täcker och räddar skottet. Resten av perioden för Sverige spelet men lyckas inte göra något mer mål. Finland vinner perioden med 1-0 och eftersom det står oavgjort 4-4 efter tre perioden går matchen till Overtime.

I Overtime är det Sverige som för spelet och ligger på för ett segermål. Till slit kommer också segermålet genom mål av Rickard Wallin efter 04.45. Martin Thörnberg och Rickard Wallin kommer fram två mot en mot finskt mål. Rickard Wallin i mitten passar ut till vänster och Martin Thörnberg skjuter ett skott som målvakten försöker stöta ut men den studsar i stället över honom och ramlar försmädligt in i mål (Rickard Wallin kan ha varit på pucken eftersom han tilldömdes målet av domarna).

Turneringen utgör VM-genrep för Tre Kronor som sedan inte spelar någon mer landskamp innan VM i Schweiz börjar den 24 april.

Czech Hockey Games

Tammerfors, Finland, och Liberec, Tjeckien

16-19 april 2009

Lördagen den 18 april 2009