Svenska Ishockeyförbundet

Tre Kronor vann mot Schweiz i Karlskrona

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 09:47 CEST

Sverige vann mot Schweiz med 4-3 (1-1, 0-1, 2-1, 0-0, 1-0) efter Overtime och straffar i Telenor Arena, Karlskrona, på tisdagskvällen den 31 mars 2009.

Sverige inleder matchen bäst och skapar flera chanser. Sveriges fart tvingar Schweiz att dra på sig utvisningar för att freda sig. Sverige gör 1-0 efter ett backskott av lagkaptenen Magnus Johansson i power play spel fem mot fyra efter 09.20. Framspelningarna till Sveriges ledningsmål stod Linus Omark och Kristofer Berglund för. Sverige fortsatte att föra spelet och hade matchen i ett klart grepp. När Sverige spelar i power play kommer Schweiz upp i ett av få anfall i perioden. Severin Blindenbacher skjuter pucken mot mål och den studsar olyckligt på en svensk klubba och ställer helt Tre Kronordebuterande målvakten Jacob Markström, ett mycket snöpligt kvitteringsmål. Perioden slutar 1-1 vilket inte alls speglar skeendena där Sverige hade det mesta och också vinner skottstatistiken med 14-8.

I andra perioden kommer Schweiz ut som ett nytt lag och spelar avsevärt mycket bättre än vad de gjorde i första perioden. Schweiz tar ledningen med 2-1 genom mål av Ryan Gardner efter 06.06. Det var ett läge med press mot det svenska mål med tre spelare från Schweiz framför Jacob Markström. Gardner får till slut tag i pucken och slår in den i mål. De svenska backarna förmådde inte rensa undan tillräckligt bra och målvakten stod utan chans att rädda när skottet kom. Schweiz vann perioden med 1-0 fastän Sverige vann skottstatistiken med 10-7.

I tredje perioden är det jämnt spel mellan två positivt spelande lag så båda vill vinna matchen. Sverige kvitterar till 2-2 efter mål av Tre Kronordebutanten Patrik Zakrisson efter 08.17. Linus Omark stod i en så kallad Gretzkyposition bakom Schweizmålet och letade någon att passa. Patrik Zakrisson kom åkande och fick pucken i ett perfekt läge och stötte pucken in i mål. När matchen ser ut att sluta oavgjord efter tre perioder gör Schweiz 3-2 av Kevin Romy efter 19.05. Sverige tar ut målvakten och spelar sex mot fyra eftersom Schweiz ådragit sig en utvisning. Sverige trycker på och kvitterar till 3-3 efter 19.46 när Patrik Zakrisson skjuter sitt andra mål i matchen på passning från Magnus Johansson.

I overtime spelar Sverige bra och skapar flera fina målchanser. Bland annat har en av matchens förgrundsfigurer Linus Omark ett skott i stolpen. Inga mål faller dock. Skottstatistiken slutar 5-5.

I straffläggningen vinner Sverige efter ett smått osannolikt mål av Linus Omark. Han lurar ned målvakten på isen och lobbar pucken som går via ribban och in i mål, mycket snyggt mål.

Luleå HF:s forward Linus Omark var en av de bästa i det s venska laget och ett särskilt gott omnämnande ska förstås också Tre Kronordebuterande tvåmålsskytten Patrik Zakrisson ha.

Matchfakta:

Sverige-Schweiz 4-3

(1-1, 0-1, 2-1, 0-0, 1-0) efter Overtime och straffar

Period ett: 02.06 utv 2 min Thierry Paterlini hooking, 08.21 utv 2 min Timo Helbling elbowing, 09.20 1-0 Magnus Johansson assist Linus Omark och Kristofer Berglund i power play spel fem mot fyra, 15.30 utv 2 min Marc Reichert interference, 16.58 1-1 Severin Blindenbacher assist Thierry Paterlini i box play spel fyra mot fem

Skott: 14-8.

Period två: 00.26 utv 2 min Johan Harju tripping, 06.06 1-2 Ryan Gardner assist Goran Bezina och Martin Plüss, 08.12 utv 2 min Severin Blindenbacher slashing, 14.28 utv 2 min John Gobbi hooking, 17.25 utv 2 min Raffaele Sannitz high-sticking, 18.40 utv 2 min Victor Hedman interference

Skott: 10-7.

Period tre: 02.09 utv 2 min Niklas Persson roughing, 02.39 utv Ryan Gardner slashing, 03.17 utv 2 min Timo Helbling tripping, 04.57 utv 2 min Niklas Nordgren slashing, 08.17 2-2 Patrik Zackrisson assist Linus Omark, 10.27 utv 2 min Kristofer Berglund high-sticking, 13.19 utv 2 min Philippe Furrer high-sticking, 19.05 2-3 Kevin Romy utan assist, 19.18 utv 2 min Thierry Paterlini slashing, 19.46 3-3 Patrik Zakrisson assist Magnus Johansson i power play spel sex mot fyra mål i tom bur,

Skott: 12-7.

Overtime: 02.43 utv 2 min Thomas Ziegler hooking

Skott: 5-5.

Straffar: 1-0 Linus Omark

Skott: 1-0. Totalt: 42-27

Utvisningar: Sverige 5x2 min. Schweiz 11x2

Domare: Antti Boman, Finland, Sami Partanen, Finland

Publik: 3 450

Matchens lirare:

Sverige: Uppgift saknas

Schweiz: Uppgift saknas

Nästa landskamp:

Sverige-Schweiz i Malmö Arena, Malmö, torsdagen den 2 april 2009 klockan 19.00

PRESSBILD FÖR FRI PUBLICERING

Pressbild på Tre Kronors förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson bifogas. Vänligen ange: Foto: Fotokenne Reklamfoto AB vid publicering.

Ur Tre Kronors dagsprogram:

Onsdagen den 1 april 2009

Klockan 15.00-16.20 Tre Kronor har isträning i Malmö Arena, Malmö

Torsdagen den 2 april 2009

Klockan 11.00-11.45 Tre Kronor har isträning i Malmö Arena, Malmö

Klockan 19.00 Sverige-Schweiz i Malmö Arena, Malmö

För eventuella frågor ring:

Tre Kronors team manager Mats Näslund, mobiltel: 073- 324 01 23

Tre Kronors förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson, mobiltel: 070 - 785 77 66

Tre Kronors presschef Johan Dahlqvist, tel: 08 - 449 04 05, mobiltel: 070 - 445 04 05

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET

Kommunikationsavdelningen