Kristdemokraterna, KD

Tre kvinnor i topp för Kristdemokraterna i Stockholms stad

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 13:18 CET

Kristdemokraterna i Stockholms stad har fastställt sina listor inför höstens allmänna val. Alla tre toppkandidater är kvinnor; Désirée Pethrus Engström på riksdagslistan, Margaretha Åkerberg i landstingsvalet och Ewa Samuelsson som toppar samtliga kommunvalsedlar.

Désirée Pethrus Engström föreslås som nummer fyra på en gemensam riksdagslista tillsammans med Stockholms läns partidistrikt. Därigenom blir hon Stockholms stads toppkandidat. Den gemensamma listan toppas av partiledare Göran Hägglund. Désirée Pethrus Engström sitter idag i riksdagen och är partiets talesperson i arbetsmarknads- och jämställdhetsfrågor.

– Det är med stor glädje och entusiasm som jag återigen kandiderar till riksdagen, där jag vill fortsätta att arbeta för ett mer jämställt samhälle som tar vara på alla människors förmåga. Jag kommer att lägga extra mycket kraft på att personer med funktionsnedsättning ska få förbättrade möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden, säger Désirée Pethrus Engström.
På de gemensamma landstingslistorna är Stockholms stads toppkandidat Margaretha Åkerberg. Hon står på plats nummer två efter landstingsrådet Stig Nyman från Stockholms läns partidistrikt. Margaretha Åkerberg har uppdrag i landstinget men också 40 års erfarenhet som sjuksköterska och vårdlärare.

– Jag är övertygad om att det fortfarande finns stora förbättringar att göra inom vården, bland annat måste utnyttjandet av utrustning effektiviseras. Jag vill också fortsätta att utveckla arbetet med gemensamma journalsystem. Dessutom kommer jag att noga följa utvärderingarna av vårdval Stockholm och arbeta för att förbättra villkoren för sjuksköterskorna, säger Margaretha Åkerberg.

Ewa Samuelsson toppar Kristdemokraternas samtliga kommunvalsedlar i Stockholms stad. Som äldreborgarråd har Ewa verkat för att äldres inflytande över omsorgen ska öka och att maten ska förbättras. Att det går framåt märks också av stadens brukarundersökningar där de äldre talar om vad de tycker om omsorgen.

– Mycket har blivit bättre men jag vill inte säga att vi nu är färdiga. Äldrefrågorna ligger mig varmt om hjärtat och jag hoppas få fortsatt förtroende för att driva dessa. Samtidigt ser jag gärna att Kristdemokraterna genom ökat väljarstöd får ett breddat ansvarsområde, säger Ewa Samuelsson.

För mer information:

Désirée Pethrus Engström Riksdagsledamot (kd) Tel: 08-786 56 86, 070-394 15 33
Samuel Sunesson Politisk sekreterare, Kristdemokraternas riksdagskansli Tel: 08-786 47 42
Carl Smitterberg Pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms stad Tel: 076-122 99 11