Vinia Sweden AB

Tre medaljer i Vinordic Wine Challenge 2014

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 15:06 CEST

"Vinordic Wine Challenge är vintävlingen som utser Sveriges mest prisvärda viner. Medan de flesta andra vintävlingar går ut på att sätta en kvalitetsstämpel på vinet, fokuserar Vinordic Wine Challenge på smakupplevelsen i förhållande till priset. Vilket vin ger mest valuta för pengarna?

Tävlingen avgörs genom att en vinnare i varje prisklass utses inom sin tävlingskategori. Sedan går dessa vidare till en final där de ställs mot varandra och utifrån det koras en guld-, silver och bronsmedaljör inom respektive klass. Det gör att ett enkelt budgetvin kan hävda sig mot ett lyxigt samlarvin.

Ett rekordantal viner var anmälda till vintävlingen och nytt för i år är att två kategorier för ekologiska viner har tillkommit.

Juryn består utav Susanne Berglund Krantz, Ulf Engelhardt,  Jan Rosborn, Gunilla Hultgren Karell, Claes Löfgren, Anders Röttorp, Magnus Waern, Åsa W Karlsson och Sofia Ander. Juryns ordförande är Bengt-Göran Kronstam." Läs mer här http://www.gastronord.se/aktuellt/vinnarna-i-vinordic-wine-challenge-2014

Vinia vann medalj i följande klasser:

Vitt ekovin:

Best value och Brons2013 Domaine Bousquet Viognier, Nr 6013, Pris 89 kr

Rött ekovin

Best value  och Guld 2013 Cameleon Malbec, Nr 6581/Vinia, Pris 79 kr

Best value och Brons 2010 Domaine Bousquet Grande Reserve Malbec, Pris 152 kr
(Detta vin finns för tillfället inte på Systembolaget men kommer att släppas som Tillfällig Exklusiv Lansering i september).

För Vinia är engagemang och passion viktiga ledord. Vinia har byggt upp ett väl utvecklat nätverk med producenter som delar Vinias värderingar och tillverkar ett urval av världens mest intressanta viner.

För mer information om oss besök vår hemsida www.vinia.se eller kontakta oss via info@vinia.se eller 08-732 59 95