Telge AB

Tre miljoner svenska hushåll vill veta hur elen producerats

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 09:55 CEST

Sex av tio svenska hushåll vill kunna se på fakturan hur deras el har producerats och fyra av tio vill ha sin el från vindkraft. Det visar en färsk undersökning som Kundskaparna gjort på uppdrag av Telge Energi, Sveriges grönaste elbolag.

Samtidigt som Vattenfall fortsätter att satsa på fossila bränslen vill svenska folket ha mer förnybar energi. 39 procent vill ha sin el från vindkraft men bara en procent vill ha kolkraft.

- Det kommer att bli svårare för eljättarna att sälja sin smutsiga kolkraft till dagens medvetna elkonsumenter. Alltfler förstår att det är i kolkraftverken som de största koldioxidutsläppen sker vilket driver upp efterfrågan på vind-el. Min bedömning är att det kommer att vara omöjligt att sälja kolkrafts-el om tio år säger Johan Öhnell, VD på Telge Energi.

Enligt Öhnell finns det dock ett problem som försvårar informationen till elkunderna. Trots att lagen om ursprungsmärkning funnits sedan 2006 har Energimarknadsinspektionen inte tagit fram några regler för hur elbolagen ska redovisa för kunderna hur elen producerats. Idag fungerar ursprungsmärkning för de som aktivt väljer, till exempel el från vindkraft, men de kunder som inte väljer får oftast ingen information om elens ursprung.

- Lagen har funnits i tre år nu och det finns fortfarande ingen standard för hur kunderna som köper bland-el ska informeras. Det gör att det är svårt för kunderna att välja grön el idag. Vi vill att det ska vara lika enkelt som att köpa ekologisk mjölk, avslutar Johan Öhnell, VD på Telge Energi.

Se graferna på nästa sida.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Johan Öhnell, VD Telge Energi.

johan.ohnell@telgeenergi.se

Undersökningen är baserad på 300 svenska hushåll och gjordes av Kundskaparna på uppdrag av Telge Energi under april 2008. Hushålls statistiken enligt SCBs, ULF 2007.

Om Telge Energi
Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. 2008 blev Telge Energi utsett till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen. Bolaget har för fjärde året i rad Sveriges mest nöjda elkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Telge Energi har drygt 150 000 kunder, omsätter ca 1 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se