Musichelp sweden ab

Tre nya akter presenterade när Live at Heart besökte SXSW

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2018 16:05 CET

Åke Lundström, John Klezmer och Peter Åstedt

Igår höll Örebro-festivalen Live at Heart ett event på showcase-mässan South by Southwest i Austin, Texas. Under evententet presenterades bland annat tre nya internationella akter till årets line-up.

Igår eftermiddag lokal tid tog den Örebrobaserade showcase-festivalen Live at Heart över House of Scandinavia under South by Southwest i Austin, Texas. På plats presenterades och framträdde tre artister, klara för Live at Heart 2018. De tre akter som utökar årets line-up är Klez från San Francisco, Theodore från Grekland och Velvet Starlings från Los Angeles.

Svängig soul från San Francisco

Soul/R&B-akten Klez återvänder till Live at Heart efter förra årets publiksuccé.

• Många fick upp ögonen för Klez och hans soul förra året, då han bland annat öppnade hela festivalen med en uppskattad spelning. Vi är jätteglada att Klez kommer tillbaka till årets Live at Heart, säger Peter Åstedt, Senior Advisor på Live at Heart.

Mannen bakom musikprojektet Klez heter John Klezmer och är en sångare, multi-instrumentalist och låtskrivare från San Francisco.

Grekiska Theodore kombinerar klassiskt och elektroniskt

Även Theodore spelade på Live at Heart förra året. Hans musik beskrivs som en blandning mellan klassiskt och elektroniskt med influenser från bland annat Radio Head, Pink Floyd och traditionell grekisk musik. Sedan vi såg honom sist har hans framträdanden hyllats på South by Southwest och Eurosonic Noorderslag.

Velvet Starlings

Velvet Starlings upptäcktes av Live at Heart på en showcase-festival i Los Angeles och är med sina 14 år en av de yngsta artister som någonsin spelat på Live at Heart. Hans musik är indie blues-baserad rock med influenser från 60-talets British Invasion-band.

Kontakt:

Peter Åstedt

Senior Advisor,

Live at Heart

+46 (0)73-379 29 37

peter@liveatheart.se

Live at Heart

Live at Heart är en showcase-festival och branschkonferens för musik, film och andra kreativa näringar som äger rum i Örebro i september varje år. Festivalen startades 2010 och har sedan dess blivit en av skandinaviens största showcase-festivaler. Förra årets festivalprogram innehöll 216 musikakter och 40 filmer. Konferensdeltagarna kunde dessutom lyssna till runt 40 talare i olika seminarier och workshops. Totalt fanns 20 nationaliteter representerade på festivalen.

Musichelp Sweden AB är ett musikbolag baserat i Trosa söder om Stockholm. Företagets fokusområde är management och förlagsverksamhet men det finns även en skivbolagsdel och en avdelning med servicetjänster för bolag och enskilda artister. Musichelp arbetar mycket med export av nya svenska band och samarbeten med olika företag genom branding.