Swedish Meats

Tre nya ledamöter på förslag till Swedish Meats styrelse

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 14:19 CET

Styrelseledamöterna i Swedish Meats, Lars Idermark, Britta Andersson och Christer Åberg har avgått eller avgår ur Swedish Meats styrelse. Som nya ledamöter föreslår valberedningen Pernilla Ström, Lena Åsheim och Per Nilsson

Pernilla Ström, 44 år, har en bakgrund som ekonom och journalist med tidningserfarenhet som ledarskribent och politisk reporter från bl a Expressen, Veckans affärer och Dagens Nyheter. Pernilla Ström driver verksamhet i det egna bolaget Ity AB och sitter i styrelserna för bl a SalusAnsvar AB, Bonnier AB, Uniflex AB och KappAhl AB.

Lena Åsheim, 48 år, har mer än 20 års erfarenhet av livsmedelsbranschen, både internationellt och nationellt. Idag arbetar Lena som VD på företaget Krinova Science Park AB i Kristianstad, ett företag som bl a medverkar till och driva på utveckling och tillväxt med anknytning till livsmedel och miljö.

Per Nilsson, 32 år, lantmästare som driver gården Esplunda gård utanför Enköping. Per har uppdrag i LRFs förbundsstyrelse och är medlem av Swedish Meats förvaltningsråd.

Swedish Meats föreningsstämma 2006 kommer att hållas den 25 april i Stockholm på City Conference Centre.

För ytterligare information kontakta:
Ingemar Olsson, valberedningens ordförande, Swedish Meats, telefon 070-626 00 84.
Pernilla Ström, telefon 0709-42 33 70
Lena Åsheim, telefon 0708-21 21 50
Per Nilsson, 070-633 54 81
Hampe Mobärg, informationsdirektör, Swedish Meats, telefon 0730-68 35 70

Om Swedish Meats
Swedish Meats är en av Sveriges största livsmedelskoncerner. Koncernen ägs av svenska bönder och svarar för huvuddelen av all slakt i landet samt är marknadsledande inom styckning och charkuteri­tillverkning. Koncernen har 3 544 medarbetare och en omsättning som uppgår till 8,9 miljarder kronor.

Det helägda dotterbolaget Scan Foods AB ansvarar för marknadsföring och försäljning av konsumentprodukter under varumärket Scan. Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet.