SIS, Swedish Standards Institute

Tre slutnominerade till utmärkelsen ”Hållbart evenemang i Almedalen 2013”

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 18:12 CEST

Fredagen den 5 juli delar SIS ut pris till ett hållbart evenemang i Almedalen. Priset går till en arrangör som visar ett genomtänkt och inspirerande koncept som tar ansvar för sitt evenemangs påverkan på människa och miljö.

De tre slutnominerade till priset är:

• JAK medlemsbank
  • LRF och Jordbruksverket
  • Försäkringskassan

Prisutdelningen är en del av SIS seminarium om hur företag och organisationer kan skapa hållbara evenemang med hjälp av standarden ISO 20121. På seminariet berättar Karin Karlsson från Malmö stad om hållbarhetsarbetet inför Eurovision Song Contest.

Tid för seminarium inkl lunch: fredagen den 5 juli, kl. 10:30-12:30 (prisutdelning ca kl. 11:45)
Plats: Wisby Strand Congress & Event, Strandvägen 4, lokal Viklau
Mer information: www.sis.se/almedalen

Paneldebatt:
Niklas Birgetz, vd, Sponsrings & Eventföreningen, Margareta Nisser Larsson, ordförande i SIS standardiseringsarbete för Hållbarhet vid evenemang, MSB och Jonas Nilsson, ekostrateg, Region Gotland.

Jury:
Anna Linusson, vd, Håll Sverige Rent, Birgitta Asplund Hansen, projektledare, Stockholm Stads Evenemangsavdelning, Niklas Birgetz, vd, Sponsrings & Eventföreningen, Jan Peter Bergkvist, Sleepwell och Bengt Rydstedt, projektledare för Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang SIS/TK 537.

Fakta om standarden för hållbarhet vid evenemang:
Den globala standarden Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang - Krav med tillämpningsanvisningar (ISO 20121) tar upp områden som är särskilt viktiga för att arbeta strukturerat med hållbara evenemang. Exempel på områden är avfallsfrågor, transporter, arbetsvillkor, säkerhet och tillgänglighet.

För mer information:
Bengt Rydstedt, projektledare SIS, 0707-42 06 02, bengt.rydstedt@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se

Följ SIS på twitter.com/svenskstandard och facebook.com/svenskstandard

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2011 MSEK 226 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).