Sport Performance Center

Tre snabba frågor till Ahmed inför Karate SM

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 20:04 CET

Ahmed Al-Wandi tävlar på karate-SM i helgen och vi passade på att ställa tre snabba frågor till honom.

Hur känns formen inför SM?

Jag är inte den som taggar igång flera dagar innan, utan när det är tid för att värma upp sätter det hela igång. Det är då man får veta vart man står. Jag känner mig lugn vilket jag hoppas är ett bra tecken.

Hur har förberedelserna inför SM gått?

Det har blivit en del styrketräning, där jag under hösten har tränat på högre belastning än någonsin innan. Rent tekniskt är jag på en annan nivå än förra året vilket resultaten men framförallt matcherna vittnar om. En drömlottning under SM hade varit att få möta mig själv från förra året.

Vad är du mest nöjd med under satsningen mot SM?

Det nätverk av positiva människor runt omkring mig jag har fått äran att ingå i har varit det viktigaste för att jag ska kunna fokusera på rätt saker. Sport Performance Center, USKK:s tävlingsgrupp, ”Sommargruppen”, Team Viking och Sundsvalls Sportkarate är alla relativt nya delar som hjälpt mig med det. Med det sagt så har jag inte glömt mitt förflutna, utan jag vill också passa på att tacka min moderklubb Västerås Karatecenter. Utan dem hade jag nog inte hållit på med karate idag. Sist men inte minst har vi min familj som dels har bidragit direkt till karaten med skjuts, medlemsavgifter, hejarop från läktaren, videofilmning och allt vad det är. Men kanske ännu viktigare är det stöd jag alltid känner från dem både på och utanför mattan.

Karate-SM går i år av stapeln i Ystad den 7-8 december. Ahmed kommer att tävla i -75 kg klassen i kumite (kampmomentet). I kumite som är kampmomentet tävlar två utövare mot varandra genom att med karatetekniker (slag, sparkar, svep och kast) försöka ta poäng. Poäng ges när teknikerna uppfyller vissa krav så som god timing, kraft och sportslig attityd. Vinner gör den som har flest poäng när tiden är slut eller når åtta poäng under matchens gång.

Sport Performance Center sysslar med träningskonsulting för idrottare, motionärer, föreningar och företag bestående av personlig träning, träningsplanering, föreläsningar, fystester samt coachning.

Sport Performance Center hjälper allt från motionärer som vill genomföra sitt första marathon till privatpersoner som vill gå ner i vikt samt elitidrottare som vill prestera bättre intrenationellt.