Connect Uppsala

Tre språngbrädebolag får Bona Postulata-priset

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2014 07:20 CET

Bolagen Airwatergreen, Disruptive Materials och VBN Components tilldelades Bona Postulata-priset, ett pris för uppländska företag med stor tillväxtpotential. Alla tre är språngbrädebolag hos CONNECT Uppsala.

Av tio Bona Postulata-pristagare har tre bolag gått igenom eller är i CONNECT Uppsalas språngbrädeprocess för att utveckla sina tillväxtstrategier och förbereda sig inför mötet med investerare. Dessa är:

• Airwatergreen som utvecklar produkter för att  omvandla fukt till vatten.
  • Disruptive Materials som marknadsför det materialet Upsalite med unika adsoptionsegenskaper.
  • VBN Components som utvecklar nötningsbeständigt stål, byggt direkt från metallpulver.

Övriga pristagare är: Night Node, Ego of Scandinavia, 1X Innovations, Swace Digital, Uppsala Cancer Clinic, Royal Streaming och Daniel Wellington.

CONNECT Uppsala är med och utbildar pristagarna

De tio företag som tilldelas priset får kvalificerad utbildning och tillgång till mentorer och företagsnätverk, för att ge goda förutsättningar för vidare utveckling. I mars hålls ett företagarseminarium på Hammarskogs herrgård där bland annat Virginie Delporte från CONNECT Uppsala ska föreläsa om kapitalanskaffning.

Lokalt näringslivspris

Bona Postulata är ett lokalt näringslivspris som vill uppmuntra uppländska företag med stark tillväxtpotential. I år delas det ut för nionde gången. Priset är instiftat av Advokatfirman Lindahl och PwC, båda huvudpartner till CONNECT Uppsala, och bakom priset står 16 kända företag och näringslivsorganisationer.

CONNECT Uppsala verkar för att fler tillväxtbolag ska utvecklas i regionen. Kärnverksamheten är språngbrädeprocessen där entreprenörer får utveckla sina tillväxtstrategier och förbereda sig på expansion av sitt bolag. CONNECT Uppsala driver tillsammans med UIC Uppsalas investerarnätverk där regionens privatinvesterare finns samlade.