Shell AB

Tre svenska studentlag tävlar med egendesignade bilar i Shell Eco-Marathon

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 09:48 CET

Hur långt kan ett fordon rulla på en viss mängd bränsle? Varje år utmanar Shell teknikstudenter runtom i Europa att ställa upp och tävla med egenutvecklade fordon som tävlar i att vara så bränslesnåla som möjligt. Finalen går på Nogaro-banan i Frankrike och förra året vann ett franskt universitetsteam med en bil som klarade 288,5 mil per liter bensin! I år medverkar två lag från KTH och ett lag från Chalmers i finalen den 11-13 maj.

Det är totalt cirka 3000 studenter från 20 länder som ingår i de 262 lag som ska bygga varsin bil i år. Svenska rekordet ligger på 50 mil per liter, satt av bilen Agilis, och ett av KTH-lagen arbetar nu på att förbättra den ytterligare till årets tävling.

– Fordonen är oerhört spännande med mängder av olika utformningar och i olika motor- och energiklasser. De kan gå på diesel, bensin, solenergi, LPG, elektricitet, vätgas, biodrivmedel eller andra energikällor, berättar Martin von Arronet, informationschef vid Svenska Shell. Det finns dessutom dels en prototypkategori där det enda kravet på fordonet är att det är tre- eller fyrahjuligt, och dels en ’Urban Concept’-kategori, där fordonen till utformningen ska likna vanliga bilar och som föraren sitter upprätt i.

Intresset för alternativ energi ökar
Shell Eco-marathon har aldrig rönt så stort intresse som i år. Antalet lag är 16 procent fler än förra året. I synnerhet ökar intresset för att bygga fordon på alternativa energikällor. Så här ser fördelningen av de 262 lagen på olika energislag:
• De flesta lag, 155 stycken, bygger bensindrivna fordon
• 21 lag bygger dieseldrivna fordon
• 18 lag bygger bilar som drivs med LPG (Liquid Petroleum Gas), ett renare kolvätebränsle.
• 68 lag bygger bilar som drivs av alternativa energikällor såsom vätgas, biobränsle eller sol. Denna klass har ökat med 36 procent sedan förra året.

Första gången Shell Eco-Marathon arrangerades var för arton år sedan. I år ska det för första gången även arrangeras i USA.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Informationschef Martin von Arronet, 08-555 483 04, 070-328 83 04
Martin.vonArronet@shell.com

För mer information om lagen och deras kontaktpersoner:
Team Agilis Eco Car och Team Spiros KTH,
Jessika Lindberg, 070-852 25 18, jessikal@kth.se,
http://www.agilis-car.org/ och http://www.spiroscar.com/

Team Chalmers EM 07,
Sven Andersson, 070-308 80 35, svan@chalmers.se

Information till redaktören Om Royal Dutch Shell plc

Royal Dutch Shell plc är bolagsregistrerat i England och Wales, har sitt huvudkontor i Haag och är börsnoterat i London, Amsterdam och New York. Shellföretag bedriver verksamheter i över 145 länder som omfattar prospektering och utvinning av olja och gas, produktion och marknadsföring av naturgas och syntetisk dieselolja från naturgas; tillverkning, marknadsföring och transporter av oljeprodukter och kemikalier samt utveckling av förnyelsebar energi som vind- och solkraft.

Shell driver världens största nätverk av återförsäljare under ett och samma varumärke med över 40 000 servicestationer i fler än 90 länder som betjänar 20 miljoner kunder varje dag. Utbudet av innovativa produkter växer oavbrutet, understött av omfattande forskning och utvecklingsaktiviteter. Egna Shelldrivmedel är exempelvis Shell V-Power, V-Power Racing, V-Power Diesel och Optimax, skapade för att möta kundernas växande efterfrågan på effektivare drivmedel. Shell är en pionjär på att utveckla teknik för att tillverka syntetisk dieselolja av naturgas vilket kommer att spela en nyckelroll i övergången till förnyelsebara energikällor. Standarddrivmedel tillgodoser kundernas behov av konkurrenskraftigt prissatta drivmedel. Vår närbutiksverksamhet erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster till kunder runt om i världen. Ytterligare information, se www.shell.se och www.shell.com