Stockholms Stadsteater AB

Tre systrar - familjeterapi i en gillestuga

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 13:40 CEST

Regissören Alexander Mørk-Eidem är tillbaka! Den här gången låter han Tjechovs Tre systrar ta plats i en furupanelklädd gillestuga någonstans i Norrland. Josefin Ljungman, Helena af Sandeberg och Ann-Sofie Rase spelar tre systrar som ständigt längtar till Stockholm. Premiär 19 september.

Ulla, Maja och Irene är söta, begåvade, roliga och snabbtänkta.
Vad väntar de på? Att något ska hända. Att livet ska börja.
Helst någon annanstans där det inte finns mygg och där de kan praktisera sin italienska. Under tiden pratar de.

Alexander Mørk-Eidem har rönt stora framgångar med sina egna tolkningar av klassiker som En midsommarnattsdröm, Idioten och Hedda Gabler och har länge velat sätta upp Tjechovs Tre systrar. I hans bearbetning har utgångspunkten varit att närma sig publikens verklighet så att den kan se pjäsen på samma villkor som på Tjechovs tid. De som första gången hörde systrarna tala om att allt skulle bli bra, bara man kom till Moskva, de bodde ju själva där och visste att så blir det inte alls.

- I våra öron låter Moskva och de ryska namnen så exotiska och poetiska, fast de för en rysk publik är väldigt vardagliga, inget speciellt alls. För att komma närmare den känslan hos oss själva och publiken har vi skrapat bort det poetiska och tagit fram ett annat, mera svenskt landskap. De bor i Norrland och längtar till Stockholm, det är tidigt sjuttiotal, mittemellan pjäsens tid och nutid, och studentmottagning istället för namnsdagsbjudning. Det är så jag oftast jobbar, jag avdramatiserar så att man kan känna igen sig. Då kommer också det tragikomiska fram, säger Alexander.

Tre systrar är en pjäs om några personer som hela tiden längtar någon annanstans, alltmedan livet bara pågår. Men trots att det faktiskt inte är omöjligt att ta sig därifrån väljer de ändå att stanna kvar.

- Det där ifrågasätter vi hela tiden när vi jobbar, och det gjorde man också på Tjechovs tid. Det handlar om att livet går och det blev inte som de tänkt sig och ändå väljer de att stanna, för det är faktiskt okej jämfört med att kasta sig ut i det okända. Det är allmänmänskligt. Sedan kan man se det som att de är starka som härdar ut eller bara fega, reflekterar Alexander. Han fortsätter:

- Det är nästan som en tröst. Man får se några andras liv, sorger och små glädjeämnen och se att man inte är ensam. Det är en enda lång terapisession!

Alexander Mørk-Eidem har etablerat sig som en av Skandinaviens mest spännande unga regissörer. Hans senaste uppsättning på Stockholms stadsteater var bejublade Hedda Gabler (2007). Alexander har även regisserat på Nationaltheatret i Oslo och Det Kongelige Teatret i Köpenhamn.

För Josefin Ljungman och Björn Bengtsson är det första gången de medverkar i en uppsättning av Alexander Mørk-Eidem. Josefin fick stor uppmärksamhet för sin insats i Vildanden på Stockholms stadsteater förra året. Björn är ny på Stadsteatern, han har arbetat på bl.a. Riksteatern (Kyla, Måsen). Övriga i ensemblen har medverkat i en eller flera av Alexanders tidigare produktioner på Stadsteatern: Hedda Gabler (2007), Djungelboken (2007), En Midsommarnattsdröm (2006), Sommargäster (2005) och Idioten (2003).

Anton Tjechov (1860-1904) skrev Tre systrar år 1900. Urpremiären skedde på Konstnärliga Teatern i Moskva den 31 januari 1901. Olga Knipper, Tjechovs hustru, spelade Masja och Stanislavskij överste Versjinin. Pjäsen fick sval kritik men publiken tog den genast till sitt hjärta.

TRE SYSTRAR
AV ANTON TJECHOV

Premiär 19 september kl. 19 på Klarascenen

Översättning: Herbert Grevenius, Astrid Baecklund
Bearbetning och regi: Alexander Mørk-Eidem
Scenografi och kostym: Erlend Birkeland
Musikarrangemang: Andreas Utnem
Ljus: William Wenner
Ljud: Michael Breschi, Håkan Åslund
Mask: Ulrika Ritter, Johanna Ruben
Inspelad musik: Lotta Hasselquist

I rollerna: Ann-Sofie Rase, Helena af Sandeberg, Josefin Ljungman,
Björn Bengtsson, Kristofer Fransson, Frida Hallgren, Gerhard Hoberstorfer, Anders Johannisson, Magnus Krepper, Andreas Kundler, Inga Landgré, Sten Ljunggren, Åke Lundqvist och Jan Mybrand.
Pressbilder på www.stadsteatern.stockholm.se/press fr. o m. 17 september
För mer information kontakta Lotta Wallgren,