Urban Tribes

Tre vägar till skadefri löpning

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2012 11:47 CEST

Snart dags för Stockholm Marathon vilket betyder en växande andel maratonaspiranter som söker sig till sjukgymnasten David Felhendler.

Problem med ischiasnerven, vår största enskilda nerv, är en vanlig orsak:

- Symptomen är utstrålande smärta i benet eller ”känningar” i skinka, vader och baklår. Eftersom ischiasnerven är vår största enskilda nerv så kan det göra riktigt, riktigt ont, säger David som jobbar på Access Rehab, samarbetspartner till Running Sweden.

En vanlig orsak till besvären är att man är stel i övergången mellan bröstkorg och svank, oftast beroende på att man sitter för mycket och stress. Stressen gör att man andas högt upp istället för längre ner i mellangärdet, vilket bidrar till stelheten i övergången. Problemen kan oftast åtgärdas av sjukgymnast eller naprapat, men i förebyggande syfte bör man ägna sig åt coreträning, andnings- och hållningsträning.

- Det borde ingå naturligt i en löpares träning. En fotbollsspelare spelar ju inte fotboll hela tiden, men det är lätt hänt att löpare blir så bitna att de enbart ägnar sig åt löpning och det ökar ju tyvärr skaderisken.

Andra vanliga löparproblem är löparknä samt smärta i fötter och ljumskar. Mortons neurom där en nerv i framfoten hamnat i kläm, kan ge riktigt jobbiga besvär. Det går också att avhjälpa hos sjukgymnast eller naprapat i kombination med intensiv träning av fotstyrka, men kan i värsta fall kräva operation.

3 skadeförebyggande råd till löpare:

1. Sitt inte för mycket. Har du ett höj- och sänkbart skrivbord så alternera mellan att stå och sitta med jämna mellanrum.

2. Jobba med din andning. Försök flytta ner den till nedre delen av bröstkorgen/mellangärdet. Nedre delen av bröstkorgen ska vidgas i sidled och framåt/bakåt när du andas rätt.

3. Hållningen. ”Sitt” inte när du springer – ansiktet, bröstbenet och höften ska ligga i linje när hållningen är rätt.

Running Sweden AB fokuserar helhjärtat på träning, och löpning i synnerhet. Vi jobbar dels med en mindre klubbverksamhet, dels med privatpersoner, men framför allt ligger vårt fokus på företagsträning. Running Sweden verkar under parollen “Train yourself happy” och affärsidén är enkel; att genom olika typer av konditionsträning inspirera och svetsa samman människor till att leva hälsosamt och ta hand om sig själva och andra. Grundare och huvudtränare är Rubin McRae och Lisa McRae (f d Blommé), som båda har ett förflutet som landslagslöpare på Nya Zeeland respektive i Sverige.