Föreningen Sveriges Energirådgivare

Tre vinnare i EnergiRådgivarnas filmfestival i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 12:36 CET

Det var humorklassens bidrag som vann mest uppskattning i årets filmfestival på YouTube.
Sagolikt, bakvänt och singalong karaktäriserar de vinnande bidragen!

Tillsammans med DinEl – ett elhandelsbolag som säljer elmärkt Bra Miljöval – och Naturskyddsföreningen, har EnergiRådgivarna arrangerat en filmtävling med YouTube-filmer på temat energieffektivisering! Tolv bidrag inflöt och nu har vi utsett årets vinnare!

•  Mest sagolika film om energieffektivisering 2011. Tre små grisar av Valeria Cozzarini
”En välbekant historia som vänds upp och ner på ett finurligt sätt och som samtidigt anpassar sig till vår nya verklighet, där hotet inte är en flåsig varg utan ett energibolag som inte sätter kundernas intressen främst. Historien är dessutom framåtblickande – när man i Europa kommer att kräva ny byggteknik och därmed erbjuder oss ett halmstrå för att komma ur slöseriets träsk.”

•  Mest bakvända film om energieffektivisering 2011. Save Electricity av Greenpeace
”I den upp och nedvända värld vi lever i är det många som tänker med (ja, ni vet) och får dra de fulla konsekvenserna av sitt misstag.”

•  Mesta singalong-film om energieffektivisering 2011. Spara el, det kan aldrig va' fel av Raddox
”Nödrimmet upphöjt till konst. En musikalisk film med en refräng och budskap som vi alla kan tralla. Det är svårt att få dängan ur huvudet – när man en gång börjat slutar det aldrig och precis så ska det vara.”

Vi gratulerar vinnarna och tackar alla medverkande i Årets filmfestival på YouTube! Vill ni se filmerna flera gånger finns de på Energirådgivarnas hemsida, www.energiradgivarna.com

Prisutdelning och diskussion om energieffektivisering
Lördagen den 5 februari är det prisutdelning i Lagerhuset, Heurlins Plats 1, Göteborg, kl 19-22.

Kontakt i Göteborg: Jesper Peterson, vice ordf i Energirådgivarna, 070-240 17 22,
jesper.peterson@naturskyddsforeningen.se