Trelleborg AB

Trelleborg förvärvar inom marina system i Australien

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2006 09:06 CEST

Utökar produktportföljen med integrerade mjukvarulösningar för dockning och förtöjning

Trelleborg har genom affärsområdet Trelleborg Engineered Systems förvärvat Harbour & Marine Engineering Pty Ltd, med verksamhet inom system för angörning och förtöjning. Harbour & Marine Engineering omsätter cirka 80 MSEK och har cirka 50 anställda i Melbourne, Australien.

- Med förvärvet utvecklar vi vårt kunderbjudande med hela systemlösningar för förtöjning till kaj, säger Lennart Johansson, affärsområdeschef Trelleborg Engineered Systems. Harbour & Marine Engineering är globalt ledande inom sin nisch, och vi förstärker med detta vår produktportfölj och ledande position inom marina fendersystem.

Verksamheten inom Harbour & Marine Engineering är i huvudsak relaterad till system som hjälper fartyg att förtöjas på ett kontrollerat och säkert sätt. Trelleborgs kompetens inom marina fendersystem kompletteras därmed med specifik kompetens inom mjukvaruutveckling och dockningsapplikationer.

Harbour & Marine Engineering kommer att integreras fullt ut inom affärsenheten Trelleborg Marine Systems. Synergier väntas bland annat genom gemensamma försäljningskanaler och kundstrukturer.

För ytterligare information kontakta Trelleborg AB:s informationsdirektör Viktoria Bergman,
0410-670 94, alt. 0708-47 57 33 eller eller IR-ansvarig Mikael Byström 0410-670 37 alt.
0708 – 552169.

Trelleborg är en global industrikoncern. Basen för verksamheten är spetskompetens inom polymera material och högt industriellt kunnande med funktionslösningar och system som möter våra kunders behov. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 24 miljarder kronor och har cirka 22 000 anställda i 40 länder. Koncernen består av fem affärsområden: Trelleborg Automotive, Trelleborg Wheel Systems, Trelleborg Engineered Systems, Trelleborg Building Systems och Trelleborg Sealing Solutions. Trelleborgaktien är sedan 1964 noterad på Stockholmsbörsens A-lista. www.trelleborg.com